کدام جراحی چاقی برگشت پذیر است

وقتی صحبت از جراحی چاقی می شود، یکی از سوالات کلیدی برای بسیاری از افراد این است که کدام جراحی چاقی برگشت پذیر است؟ آیا جراحی باریاتریک قابل برگشت است؟

برخی از انواع جراحی باریاتریک برگشت پذیر هستند، مانند مینی بای پس معده ، در حالی که برخی دیگر مانند اسلیو معده قابل برگشت نیستند. برای معکوس کردن یا بازگرداندن عمل چاقی بیماران به جراحی اصلاحی یا جراحی مجدد نیاز دارند.

 

کدام جراحی چاقی برگشت پذیر است

برگشت پذیری جراحی باریاتریک

این نکته را به خاطر داشته باشید:

با انجام جراحی چاقی برگشتی (reversible bariatric surgery) یا جراحی چاقی معکوس ، آناتومی معده و دستگاه گوارش شما به حالت اولیه قبل از عمل باز نمی گردد. بلکه فقط به آناتومی اولیه خود نزدیک می شود.

 

جراحی چاقی

عمل جراحی چاقی که به عنوان جراحی کاهش وزن نیز شناخته می شود، روشی است که به افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند کمک می کند وزن خود را کاهش دهند.

در این مقاله انواع مختلف جراحی چاقی ، برگشت پذیری جراحی های چاقی و همچنین مزایا و معایب عمل چاقی برگشت پذیر را بررسی خواهیم کرد. در نتیجه اطلاعاتی را که برای تصمیم گیری آگاهانه نیاز دارید در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

جراحی چاقی برگشت پذیر

در سال ‌های اخیر پیشرفت‌ هایی صورت گرفته که برخی از جراحی ‌های چاقی را برگشت ‌پذیر کرده است.

در حین معکوس کردن جراحی با انجام جراحی مجدد باریاتریک، جراح چاقی تغییرات ایجاد شده در جراحی اولیه را باز می‌ گرداند، تا آناتومی جدید دستگاه گوارش شبیه یا نزدیک به آناتومی اولیه دستگاه گوارش شما شود. زیرا در جراحی های لاغری بازگشتی، هرگز و هرگز آناتومی به حالت اولیه قبل از عمل بر نمی گردد، فقط امکان این وجود دارد که به آناتومی اولیه نزدیکتر شود.

در نتیجه با جراحی های چاقی بازگشتی یا معکوس، سوء جذب برطرف می شود، حالت تهوع و استفراغ برطرف می شود، کاهش وزن بیش از حد اصلاح می شود و بیمار از وضعیت سوء تغذیه خارج می شود.

با وجود اینکه برگشت پذیری در برخی روش های جراحی لاغری امکان پذیر است، اما همیشه تضمین نمی شود، زیرا عوارضی مانند جای زخم یا چسبندگی ممکن است از ترمیم کامل جلوگیری کند. به طور مثال، در برخی مواقع به علت چسبندگی ها و تغییرات شدید آناتومیک در عمل اول، جراح ممکن است موفق به انجام برگرداندن جراحی چاقی نشود و بعد از وارد شدن دوربین به داخل شکم، به علت چسبندگی زیاد، عمل ناموفق باشد و منجر به خاتمه جراحی گردد.

به همین دلیل، بیمارانی که به جراحی چاقی فکر می کنند باید قبل از اقدام به عمل، تمام خطرات از جمله برگشت پذیری بالقوه را درک کنند.

جراحی‌ های برگشت ‌پذیر هر کدام بسته به نیازهای منحصر به فرد هر بیمار و سابقه پزشکی قابل انجام هستند.

 

انواع جراحی چاقی و برگشت پذیری جراحی های چاقی

حال زمان بررسی این موضوع است که کدام جراحی چاقی برگشت پذیر است ؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

اسلیو معده (SG)

عمل اسلیو معده یا SG روشی است که در آن قسمت بزرگی از معده برداشته می شود و معده جدید کوچک و آستینی شکل باقی می ماند.

این کیسه معده کوچک قادر به نگه داری حجم غذای کمتر است که منجر به کاهش وزن می شود.

آیا اسلیو معده برگشت پذیر است

اسلیو معده یا SG یک روش جراحی باریاتریک غیر قابل برگشت است. زیرا در این عمل قسمت زیادی از معده برداشته می شود، در نتیجه انجام جراحی معکوس و بازگرداندن معده به حالت قبلی پیچیده است.

 

کدام جراحی چاقی برگشت پذیر است 1

 

بای پس کلاسیک معده Roux-en-Y (RYGB)

عمل بای پس کلاسیک (RYGB) روشی است که در آن معده به یک کیسه بالایی کوچک و یک کیسه پایینی بزرگتر تقسیم می شود. سپس روده کوچک به کیسه فوقانی کوچک متصل می شود و کیسه پایینی بزرگتر را دور می زند. این روش هم با کاهش مقدار غذایی که می توان مصرف کرد و هم با کاهش جذب کالری منجر به کاهش وزن می شود.

آیا بای پس کلاسیک معده برگشت پذیر ایست

بای پس کلاسیک معده به طور کلی برگشت پذیر نیست زیرا در آن بخشی از روده تغییر مسیر می دهد. ولی در برخی مواقع برای رفع عوارض جانبی ناخواسته می توان این جراحی را به آناتومی نزدیک به نرمال تبدیل کرد.

 

مینی بای پس معده (MGB)

در روش جراحی مینی بای پس معده ، جراح چاقی سایز معده را تغییر می دهد و همچنین مسیر جذب مواد غذایی را تغییر می دهد. در نتیجه این عمل منجر به کاهش وزن می شود

 

آیا مینی بای پس معده برگشت پذیر است

مینی بای پس معده (MGB) برگشت پذیر است. در روش مینی بای پس بر خلاف بای پس کلاسیک معده، تنها یک اتصال مورد نیاز است. این امر خطر برخی از عوارض مانند نشتی و فتق داخلی را کاهش می دهد و از خطر انجام جراحی لاغری معکوس می کاهد.

 

روش باندینگ قابل تنظیم معده (AGB) یک روش برگشت پذیر است که در آن یک نوار کوچک در اطراف قسمت فوقانی معده قرار می گیرد. ولی این روش منسوخ شده است، در نتیجه خیلی به آن نمی پردازیم.

 

کدام جراحی چاقی برگشت پذیر است 2

 

چه زمان به جراحی اصلاحی چاقی نیاز است

  • سوء تغذیه یا کاهش وزن بیش از حد
  • تهوع مزمن، استفراغ و درد شکم
  • نوروگلیکوپنی یا اختلال در تفکر، خستگی، تغییر خلق و خو، تحریک پذیری، سردرد و سرگیجه، تشنج و کما
  • از دست دادن روده کوچک به دلیل فتق داخلی

 

مزایای جراحی چاقی برگشت پذیر

جراحی چاقی برگشت پذیر، مانند مینی بای پس معده گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن خود با حداقل تغییرات سبک زندگی در مقایسه با سایر روش های جراحی چاقی دائمی هستند.

مینی بای پس معده یکی از معدود جراحی های چاقی است که می توان آن را معکوس کرد. عمل مینی بای پس به بیماران این امکان را می دهد تا بدون ترس از تاثیر طولانی مدت، تغییراتی در عمل خود ایجاد کنند.

این روش به ویژه برای کسانی مفید است که در مورد اثرات طولانی مدت عمل مطمئن نیستند. همچنین برای افرادی که سابقه شکست در کاهش وزن دارند و ممکن است از یک گزینه جراحی برگشت پذیر بیشتر سود ببرند، مناسب است.

مهم است که قبل از هر تصمیمی با جراح چاقی خود مشورت کنید و درک روشنی از روش، مزایا و خطرات احتمالی آن و گزینه های برگشت پذیر داشته باشید.

 

معایب جراحی چاقی برگشت پذیر

  • یکی از ایرادات عمده جراحی چاقی برگشت پذیر این است که برای معکوس کردن جراحی، به جراحی دوم نیاز است و همچنین جراحی اصلاحی نمی تواند معده شما را به طور کامل به وضعیت قبل از عمل باز گرداند.
  • علاوه بر این، خطرات عفونت، درد و سایر عوارض در هر نوع جراحی چاقی وجود دارد. این خطرات در جراحی برگشتی یا جراحی اصلاحی چاقی به دلیل اینکه جراحی دوم مورد نیاز است، افزایش می یابد.

بنابراین، مهم است که تمام خطرات احتمالی را به دقت در نظر بگیرید و تعیین کنید که آیا جراحی چاقی معکوس یا اصلاحی برای شما مناسب است یا خیر.

 

آیا شما برای جراحی چاقی برگشت یا معکوس مناسب هستید

هنگام ارزیابی کاندیداتوری خود برای جراحی چاقی معکوس ، مهم است که وضعیت سلامت فعلی و خطرات احتمالی مرتبط با جراحی را در نظر بگیرید.

جراح شما احتمالا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند، تا مشخص کند آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی معکوس باریاتریک هستید یا خیر.

علاوه بر این، جراح ممکن است آزمایشاتی مانند آزمایش خون یا اسکن تصویربرداری را برای ارزیابی آناتومی شما و هرگونه مشکل سلامتی بالقوه ای که می تواند بر نتیجه عمل تأثیر بگذارد، انجام دهند.

 

ریکاوری و مراقبت های پس از جراحی های چاقی

بهبودی و مراقبت های پس از جراحی های باریاتریک بخش مهمی از موفقیت کلی این جراحی ها است.

پیروی از دستورالعمل‌ های ارائه‌ شده توسط جراح چاقی مهم است تا اطمینان حاصل شود که اثربخشی جراحی را به حداکثر می ‌رسانید و خطرات یا عوارض احتمالی را به حداقل می ‌رسانید.

 

مراقبت های ویژه جراحی های چاقی بازگشتی

به طور کلی مراقبت های پس از جراحی چاقی و جراحی چاقی بازگشتی یکسان است، ولی یک مورد جزو مراقبت های ویژه عمل های چاقی برگشتی است که عبارت است از:

پس از انجام عمل چاقی معکوس ممکن است نیاز باشد بیمار تا روزها یا حتی هفته ها، درن های (Drains) داخل شکم خود را حفظ کند. یعنی اگر در جراحی لاغری اول دو یا سه روز درن داشته، ممکن است در جراحی مجدد باریاتریک نیاز باشد تا 3-2 هفته درن را داخل شکم خود داشته باشد.

 

دیکشنری

Drains : درن یک لوله پلاستیکی کوچک و انعطاف پذیر جهت تخلیه ترشحات و خونابه در انواع جراحی است. درن های جراحی در حین عمل توسط جراح داخل بدن بیمار گذاشته می شود.

Adjustable Gastric Band (AGB) : جراحی باندینگ قابل تنظیم معده یا حلقه گذاری معده

Mini Gastric Bypass (MGB) : عمل مینی بای پس معده

Roux-en-Y Gastric Bypass (RYGB) : عمل بای پس کلاسیک معده

Sleeve Gastrectomy(SG) : اسلیو معده

reversible bariatric surgery : جراحی باریاتریک برگشتی یا جراحی چاقی معکوس

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات