تفاوت بای پس معده و مینی بای پس

برای بررسی تفاوت بای پس معده و مینی بای پس باید این نکته را بدانیم که عبارت دقیق تر برای این عنوان، تفاوت بای پس کلاسیک و مینی بای پس است. ولی از آنجا که بیشتر افراد این موضوع را نمی دانند و در جستجو های خود از کلمات بای پس و مینی بای پس استفاده می کنند، از این عنوان برای مقاله استفاده می کنیم. بنابراین هر جای مقاله بای پس معده را ذکر می کنیم منظور همان بای پس کلاسیک معده است.

 

تفاوت بای پس معده و مینی بای پس

بای پس کلاسیک یا مینی بای پس معده

چاقی در سال‌ های اخیر به یکی از نگرانی‌ های اصلی سلامت تبدیل شده است، به طوری که افراد بیشتری از طریق رژیم غذایی و ورزش برای کاهش وزن تلاش می‌ کنند.

برای برخی، جراحی کاهش وزن ممکن است بهترین گزینه برای دستیابی به کاهش وزن قابل توجه و طولانی مدت باشد.

دو مورد از رایج ترین انواع جراحی چاقی ، بای پس کلاسیک معده و مینی بای پس هستند. هر دو روش هدف یکسانی در کاهش مقدار غذایی که فرد می ‌تواند بخورد و جذب کند، دارند. ولی تفاوت‌ های کلیدی بین این دو روش وجود دارد که باید بدانید.

 

بای پس معده : جراحی بای پس کلاسیک معده

بای پس کلاسیک معده که به عنوان Roux-en-Y (RYGB) شناخته می شود، یک روش جراحی است که شامل ایجاد یک کیسه کوچک در بالای معده و اتصال مستقیم آن به روده کوچک است. به علاوه اینکه در این عمل، غیر از پیوند معده به روده، یک پیوند روده به روده هم وجود دارد. (یعنی در عمل بای پس کلاسیک دو تا پیوند وجود دارد. یکی پیوند مستقیم بین کیسه کوچک معده و روده، و دیگری پیوند بین روده و روده است.)

این روش غذایی که یک فرد می تواند بخورد و تعداد کالری که بدن می تواند جذب کند را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

بای پس معده بیش از 60-50 سال است که انجام می شود که در ابتدا این روش های جراحی به شکل جراحی های باز بود. ولی با پیشرفت تکنولوژی و مهارت جراحان، این عمل در حال حاضر به روش های مدرن لاپاراسکوپی انجام می شود.

 

تفاوت بای پس معده و مینی بای پس 2

 

مینی بای پس معده OAGB : یک گزینه جدید تر و کم تهاجمی تر

مینی بای پس معده که به آن بای پس معده تک آناستوموز یا بای پس امگا نیز گفته می شود، نوع جدیدی از جراحی لاغری است که نسبت به بای پس معده کلاسیک کمتر تهاجمی است.

در عمل مینی بای پس یک اتصال بین معده و روده وجود دارد، ولی در جراحی بای پس کلاسیک 2 تا پیوند یکی بین معده و روده، و دیگری بین روده و روده وجود دارد.

این روش کمتر تهاجمی در نظر گرفته می شود زیرا به اندازه بای پس معده کلاسیک مسیر روده را تغییر نمی دهد.

 

تفاوت بای پس معده و مینی بای پس 3

 

شباهت های بای پس معده و مینی بای پس

  • هر دو روش جراحی بای پس معده و مینی بای پس با کاهش مقدار غذایی که فرد می تواند بخورد و تعداد کالری که می تواند جذب کند، باعث کاهش وزن می شوند.
  • هر دو روش معمولاً به روش لاپاراسکوپی، با استفاده از برش ‌های کوچک و ابزارهای جراحی تخصصی انجام می‌ شوند.
  • هر دو روش بای پس معده کلاسیک و مینی بای پس معده می توانند منجر به کاهش وزن قابل توجه، بهبود سلامت و کیفیت بهتر زندگی شوند.

 

تفاوت های بای پس معده و مینی بای پس

  1. یکی از بزرگ ‌ترین تفاوت‌ های بای پس معده و مینی بای ‌پس ، وسعت عمل است. بای پس معده یک روش پیچیده تر است که شامل تغییر مسیر قسمت بزرگتری از روده است، در حالی که مینی بای پس روش ساده تری است که فقط بخش کوچکی از روده را درگیر می کند.
  2. تفاوت دیگر مدت زمانی است که بیماران برای مشاهده نتایج نیاز دارند. بیماران بای پس معده معمولاً در چند ماه اول پس از جراحی کاهش وزن سریع را مشاهده می کنند، در حالی که بیماران مینی بای پس ممکن است کاهش وزن آهسته تری را در مدت زمان طولانی تری مشاهده کنند.
  3. در نهایت، ممکن است تفاوت هایی در خطرات و عوارض احتمالی مرتبط با هر روش وجود داشته باشد. بای پس معده خطر عوارضی مانند کمبود مواد مغذی، فتق و انسداد روده را به همراه دارد، در حالی که مینی بای پس خطر کمتری برای این نوع عوارض دارد.

 

 

نمودار تفاوت عمل بای پس و مینی بای پس

 

تفاوت بای پس معده و مینی بای پس 1

 

مهم است که به خاطر داشته باشید که این نمودار جامع نیست و ممکن است عوامل دیگری در هنگام انتخاب بین تکنیک بای پس معده و مینی بای پس نقش داشته باشند.

علاوه بر این، خطرات و پیامدهای مرتبط با هر روش می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، بنابراین مهم است که شرایط خود را با یک جراح چاقی متبحر و با تجربه در میان بگذارید.

 

انتخاب روش مناسب برای کاهش وزن : بای پس کلاسیک بهتر است یا مینی بای پس

  • بهترین جراحی باریاتریک برای شما به نیازها و اهداف فردی شما بستگی دارد.
  • به طور کلی جراحی بای پس کلاسیک که خیلی ها آن را با نام بای پس می شناسند، برای کسانی انجام می شود که درجات بالایی از ریفلاکس اسید معده دارند. یعنی یا در شرح حال یا در آندوسکوپی درجات بالایی از ریفلاکس (برگشتن اسید معده) دارند. در این موارد بیمار از عمل بای پس کلاسیک معده سود بسیار زیادی می برد. در این بیماران با انجام عمل بای پس، علاوه بر کاهش وزن، ریفلاکس آنها نیز می تواند به طور کامل درمان شود.
  • ولی جراحی مینی بای پس باید برای کسانی انجام شود که ریفلاکس معده زیادی ندارند. یعنی عملا عمل مینی بای پس برای افراد ریزه خوار یا شیرینی خوار قهار، یا برای بیمارانی که دیابت های پیشرفته و وابستگی به انسولین دارند، انتخاب می شود.

پس در مجموع، کسانی که ریفلاکس گرید B به بالا دارند (ریفلاکس شدید)، جراحی بای پس کلاسیک برای آنها گزینه مناسبی است. افرادی که شیرینی خوار و ریزه خوار هستند، دیابت های شدید دارند و یا وابسته به انسولین هستند، جراحی مینی بای پس برای آنها بهتر است.

در نهایت، مشاوره با یک جراح چاقی خوب بهترین راه برای انتخاب بهترین روش جراحی چاقی برای شما است.

 

بای پس کلاسیک یا مینی بای پس

نمی توان به طور قطعی گفت که یک روش بهتر از دیگری است زیرا بهترین انتخاب به نیازهای منحصر به فرد، سابقه پزشکی، اهداف فرد و تشخیص جراح بستگی دارد.

هر دو روش می توانند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شوند. اگرچه عمل جراحی های مینی بای پس در کاهش وزن کمی قوی تر است.

در واقع، در رابطه با کاهش وزن، عمل مینی بای پس برخلاف اسمش، عمل قوی تری از بای پس کلاسیک است. یعنی اگر بخواهیم فقط کاهش وزن را در نظر بگیریم و بگوییم کدام عمل بیمار را لاغرتر میکند، عمل مینی بای پس جواب است. ولی این تفاوت زیاد نیست و در حد چند درصد است.

 

آیا بای پس و مینی بای پس باعث تغییر در میکروبیوم روده می شوند؟

بله، هر دو روش بای پس معده و مینی بای پس می توانند تغییراتی در میکروبیوم روده ایجاد کنند.

میکروبیوم ها مجموعه ای از باکتری ها و میکروارگانیسم هایی است که در روده زندگی می کنند و نقش مهمی در تنظیم فعالیت های بدن دارند.

جراحی های چاقی ، مانند بای پس معده کلاسیک و مینی بای پس می تواند ساختار و عملکرد میکروبیوم روده را تغییر دهند.

مطالعات نشان داده اند که بای پس معده با کاهش فیرمیکوت ها (Firmicutes) و افزایش باکتریوئیدها (Bacteroidetes) می تواند منجر به تغییر در ترکیب و تنوع میکروبیوم روده شود. این تغییرات با بهبود متابولیسم گلوکز و کاهش وزن پس از جراحی مرتبط است.

نکته

فیرمیکوت ها (Firmicutes) و باکتریوئیدها (Bacteroidetes)، دو شاخه اصلی از دامنه باکتری ها در میکروبیوتای روده انسان هستند .

 

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که اثرات جراحی باریاتریک بر میکروبیوم روده پیچیده است و به طور کامل شناخته شده نیست. تحقیقات بیشتری برای درک کامل تاثیر عمل چاقی بر میکروبیوم روده و اینکه چگونه این تغییرات ممکن است به مزایا و خطرات این روش کمک کند، مورد نیاز است.

 

شما می توانید هر گونه نگرانی در مورد تأثیر جراحی چاقی بر میکروبیوم روده را با جراح خود در میان بگذارید.

 

دیکشنری

Roux-en-Y (RYGB) : جراحی چاقی به روش بای پس کلاسیک

One-anastomosis (Mini) Gastric Bypass (OAGB) : جراحی چاقی به روش مینی بای پس

Firmicutes : فیرمیکوت ها شاخه ای از باکتری ها در میکروبیوتای روده هستند.

Bacteroidetes : باکتریوئیدها شاخه ای از باکتری ها در میکروبیوتای روده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات