انواع جراحی چاقی

انواع مختلفی از جراحی کاهش وزن وجود دارد. در این مقاله به انواع جراحی چاقی می پردازیم تا شما دید بازتری نسبت به این نوع عمل ها داشته باشید.

معمولا همه روش های جراحی باریاتریک Bariatric Surgery تحت بیهوشی عمومی و به روش لاپاراسکوپی با ایجاد برش های کوچک انجام می شوند، ولی هر کدام از روش ها کمی متفاوت عمل می کنند.

 

انواع جراحی چاقی

 

انواع جراحی باریاتریک

انواع جراحی باریاتریک شامل جراحی اسلیو معده ، بای پس معده و غیره است. با ما همراه باشید تا تمام اطلاعات روش های متداول جراحی و مزایا و عوارض آن ها را برایتان شرح دهیم. همچنین برای کسب اطلاعات کامل در مورد مزایا و معایب این عمل ها می توانید به مقاله مزایا و معایب جراحی چاقی مراجعه کنید.

 

عمل چاقی چیست : انواع جراحی چاقی

عمل چاقی که به عنوان جراحی کاهش وزن و جراحی باریاتریک نیز شناخته می شود، به گروهی از روش های جراحی اطلاق می شود که هدف آن کاهش وزن افراد از طریق ایجاد تغییر در سایز معده و سیستم گوارشی است.

این روش ‌ها معمولاً برای افرادی توصیه می ‌شود که دارای شاخص توده بدنی (BMI)  40 یا بالاتر، یا BMI 35 یا بالاتر همراه با مشکلات سلامتی قابل توجه مرتبط با چاقی هستند.

عمل جراحی کاهش وزن با محدود کردن مقدار غذایی که معده می تواند نگه دارد، محدود کردن جذب کالری و مواد مغذی یا ترکیبی از هر دو انجام می شود

رایج ترین انواع جراحی چاقی شامل بای پس معده و اسلیو معده است.

 

متخصص جراحی چاقی

انتخاب یک متخصص جراحی چاقی یک تصمیم حیاتی در سفر کاهش وزن است.

یک جراح چاقی متبحر به دانش، تخصص و تجربه مجهز است و به بیماران کمک می کند تا روند پیچیده جراحی چاقی، از ارزیابی اولیه تا مراقبت های بعد از عمل را طی کنند.

با یک متخصص جراحی چاقی با تجربه، بیماران می ‌توانند انتظار ارزیابی ‌های جامع، تکنیک ‌های جراحی پیشرفته و مراقبت‌ و پیگیری مداوم را برای اطمینان از موفقیت طولانی ‌مدت داشته باشند.

بنابراین اگر به دنبال بهترین دکتر جراحی چاقی در تهران هستید، حتماً جراح چاقی را انتخاب کنید که در این سفر متحول کننده زندگی همراه شما باشد.

با انتخاب یک جراح چاقی خوب می توانید به کاهش وزن و بهبود سلامتی که آرزویش را داشتید دست یابید.

 

انواع جراحی چاقی 8

 

چرا جراحی چاقی دکتر محمد یرانی

  1. تیم جراحی چاقی دکتر محمد یرانی شامل تیم پیگیری قبل از عمل و تیم پشتیبانی بعد از عمل است که برای کسب بهترین نتیجه، در تمام مراحل همراه و پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.
  2. یکی از ترس های مراجعه کنندگان بیهوشی است. همکاری تیم ما با متخصصین بیهوشی در زمینه جراحی های چاقی می تواند به کاهش نگرانی و ترس شما از بیهوشی کمک کند.
  3. همچنین گروه تلگرام اختصاصی بیماران ما به شما این امکان را می دهد که به طور اختصاصی با بیماران عمل شده در ارتباط باشید و از کیفیت و نتیجه عمل آنها مطلع شوید.

 

 

روش های جراحی باریاتریک

1. جراحی چاقی محدود کننده

روش جراحی محدود کننده اندازه و حجم معده را تا 75 درصد کوچک می کند و ترشح هورمون اشتها را کاهش می دهد.

 

2. جراحی چاقی سوء جذبی

روش جراحی سوء جذبی میزان جذب مواد مغذی را با دور زدن بخشی از روده کوچک محدود می کند.

 

3. جراحی های سوء جذبی / محدود کننده

روش جراحی های سوء جذبی / محدود کننده معده شما را کوچکتر می کند و همچنین بخشی از دستگاه گوارش شما دور می زند، یعنی غذای کمتری می خورید و جذب کالری در بدن شما کاهش می یابد.

 

 

انواع روش های شایع جراحی چاقی

انواع روش های شایع جراحی باریاتریک عبارتند از:

 

  • اسلیو گاسترکتومی یا اسلیو معده Gastric Sleeve
  • جراحی مینی بای پس (بای پس تک آناستوموزی یا بای پس امگا)
  • بای پس کلاسیک معده

 

 

 

 

 

اسلیو معده

عمل اسلیو معده از انواع جراحی لاغری محدود کننده است و میزان غذایی که فرد می تواند بخورد را کاهش می دهد.

در این عمل جراح چاقی حدود 75 درصد معده را برمی دارد. معده جدید شما شبیه یک لوله یا آستین لباس است که به روده ها متصل می شود.

عمل اسلیو بر تولید هورمون های مختلف بدن مانند هورمون گرسنگی نیز تأثیر می گذارد. این باعث می شود سریعتر احساس سیری کنید و می تواند برخی از هوس های غذایی را کاهش دهد.

 

انواع جراحی چاقی 1

 

مینی بای پس معده

روش جراحی مینی بای پس معده هم محدود کننده است و هم سوء جذبی. این بدان معنا که هم اندازه معده را کوچک می کند و هم جذب غذا را کاهش می دهد.

در جراحی مینی بای پس ابتدا جراح چاقی اندازه معده را کاهش می دهد. معده با استپلر یا منگنه لاپاراسکوپی تقسیم می شود و کوچک می شود. معده جدید شما به شکل یک لوله کوچک است.

سپس جراح یک مسیر برای جریان غذا از کیسه معده جدید ایجاد می کند. بسته به وضعیت متابولیک بیمار، یک حلقه (حدود 150 تا 250 سانتی ‌متر) از روده کوچک برای آناستوموز انتخاب می‌ شود. بخش میانی روده به دهانه کیسه معده متصل می شود و چیزی که ایجاد می شود حلقه امگا نام دارد. این حلقه غذا را قادر می سازد تا قسمت پایینی معده و بخشی از روده کوچک را دور بزند.

کاهش وزن بعد از جراحی مینی بای پس بلافاصله با بهبود متابولیسم بدن آغاز می شود.

 

انواع جراحی چاقی 2

 

بای پس کلاسیک

بای پس معده یکی از رایج ترین جراحی های چاقی است و اغلب با نام بای پس کلاسیک (Roux-en-Y Gastric Bypass) شناخته می شود.

در عمل بای پس کلاسیک جراح چاقی قسمتی از معده را به شکل یک کیسه کوچک در می آورد و قسمت های مربوط به جذب در روده را دور می زند. پس از عمل غذا وارد قسمتی از روده که مربوط به جذب است، نمی شود.

اکثر افراد با این روش جراحی وزن قابل توجهی از دست می دهند. البته رعایت رژیم و فعالیت بدنی بعد از عمل بسیار مهم است.

بای پس کلاسیک معده نسبت به روش های دیگر جراحی روش نسبتا پیچیده تری است و مدت زمان بستری در بیمارستان معمولا طولانی تر است.

 

انواع جراحی چاقی 3

 

جراحی چاقی و متابولیک چقدر موثر است

مطالعات می دهد که بیماران معمولاً 1 تا 2 سال پس از جراحی چاقی بیشترین کاهش وزن را دارند. بیماران بعد از جراحی، کاهش وزن قابل توجهی را همراه با بهبود بیماری های مرتبط با چاقی تجربه می کنند.

اکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، فشار خون بالا و آپنه انسدادی خواب، بعد از جراحی باریاتریک بهبود یا بهبود کامل را تجربه می کنند.

در جدول زیر میزان بهبود بیماری های مختلف بعد از عمل چاقی را مشاهده می کنید.

 

انواع جراحی چاقی 4

 

قبل از جراحی کاهش وزن

قبل از جراحی کاهش وزن ، برای تعیین مناسب بودن عمل چاقی برای شما ممکن موارد زیر بررسی شود:

 

  • سلامت جسمانی با استفاده از آزمایش خون و اسکن
  • سلامت روان مانند بررسی هدف و انتظارات شما از جراحی چاقی
  • جراح چاقی ممکن است به شما توصیه کند که چند هفته قبل از عمل یک رژیم غذایی با کالری کنترل شده داشته باشید. رعایت این رژیم می تواند جراحی را برای شما آسان تر و ایمن تر کند.

 

استپ وزن بعد از جراحی چاقی

افزایش وزن و ایست وزنی پس از جراحی چاقی می تواند برای برخی از بیماران نگران کننده باشد و درک عواملی که در ایجاد این امر نقش دارند مهم است.

جراحی های چاقی درمان قطعی و پایدار چاقی هستند. البته کاهش وزن موفقیت آمیز بعد از جراحی باریاتریک مستلزم تعهد مادام العمر به عادات و رفتارهای سالم از جمله ورزش منظم، تغذیه متعادل و توجه به انتخاب غذا است.

پیگیری منظم ویزیت های دوره ای برای ایجاد یک برنامه شخصی که به جنبه های فیزیکی و روانی کاهش وزن می پردازد، مهم است.

افزایش مجدد وزن یا برگشت وزن می تواند پس از جراحی لاغری رخ دهد. البته با تعهد به یک سبک زندگی سالم و رویکردی فعال برای مقابله با هر گونه چالشی که ممکن است پیش بیاید، می توان از آن جلوگیری کرد.

 

چطور میتوان ایست وزنی بعد از عمل چاقی را شکست

ایست وزنی پس از جراحی چاقی می تواند ناامید کننده باشد، اما مهم است به یاد داشته باشید که بخشی طبیعی از سفر کاهش وزن است.

  • یکی از بهترین راه‌ ها برای عبور از چالش استپ وزنی این است که بر انتخاب غذاهای سالم تمرکز کنید و فعالیت بدنی منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانید. پس بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا به تنظیم برنامه غذایی خود کمک کنید و مطمئن شوید که مواد مغذی لازم را دریافت می کنید.
  • علاوه بر این، افزایش سطح فعالیت بدنی می تواند به افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری بیشتر کمک کند.
  • در نهایت، مهم است که در تلاش‌ های خود برای شکستن چرخه ایست وزنی ادامه دهید و صبور و پایدار بمانید. زیرا کاهش وزن پس از جراحی چاقی یک فرآیند طولانی ‌مدت است که به تعهد و فداکاری مداوم نیاز دارد.

 

دلایل برگشت وزن بعد از جراحی باریاتریک

افزایش وزن پس از جراحی چاقی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد.

  1. یکی از دلایل رایج عدم رعایت رژیم غذایی و توصیه های سبک زندگی پس از عمل است. این توصیه ‌ها معمولاً شامل یک رژیم غذایی کم کالری با پروتئین بالا و چربی کم، فعالیت بدنی منظم و پرهیز از میان ‌وعده است. عدم رعایت این دستورالعمل ها می تواند منجر به مصرف غذاهای پر کالری و نسوزاندن کالری کافی شود، که می تواند منجر به افزایش وزن شود.
  2. یکی دیگر از دلایل افزایش وزن بعد از جراحی چاقی می تواند به عوامل روانی مانند استرس، افسردگی یا اضطراب مربوط باشد. این احساسات می توانند باعث خوردن عصبی شوند و منجر به پر خوری و افزایش وزن شوند.
  3. علاوه بر این، تغییرات هورمونی نیز می تواند در افزایش وزن پس از جراحی چاقی، به ویژه برای زنان، نقش داشته باشد. عدم تعادل هورمونی می تواند متابولیسم و سطح گرسنگی را تحت تاثیر قرار دهد و حفظ کاهش وزن را دشوارتر می کند.

در نتیجه، برای افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند، مهم است که دلایل بالقوه افزایش وزن را درک کنند و اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از آن انجام دهند.

 

انواع جراحی چاقی 9

 

پشیمانی بعد از جراحی چاقی

پشیمانی بعد از جراحی چاقی احساسی است که می تواند بر ذهن فرد سنگینی کند. کنار آمدن با آن یک احساس دشوار است، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که این احساس غیر معمول نیست.

برخی از افراد ممکن است احساس پشیمانی کنند زیرا به نتایج کاهش وزن مورد انتظار خود دست نیافته اند، و برخی دیگر ممکن است احساس پشیمانی کنند زیرا تغییرات فیزیکی و احساسی ناشی از جراحی چاقی را به طور کامل درک نکرده اند.

دلیل پشیمانی بعد از جراحی لاغری هر چه باشد، حمایت و راهنمایی جراح و تیم پیگیری بعد از عمل برای کمک به مدیریت احساس پشیمانی بسیار مهم است.

نکته

اگرچه برخی از جراحی های چاقی قابل برگرداندن هستند، ولی جراحی های معکوس کاری خطرناک، پرهزینه و پردردسر خواهد بود. لذا بهتر است بیماران قبل از انتخاب روش های جراحی کاهش وزن، به طور کامل با جراح چاقی و مشاوران تغذیه مشورت کنند، تا انتخاب آنها بالاترین کارایی و کمترین پشیمانی را برایشان داشته باشد.

به یاد داشته باشید که جراحی چاقی تصمیمی است که زندگی را تغییر می دهد و مهم است که بر جنبه های مثبت این تجربه تمرکز کنید، مانند بهبود سلامت بدن، افزایش تحرک و بهبود کیفیت زندگی.

با طرز فکر صحیح و سیستم حمایتی مناسب، می ‌توان بر احساس پشیمانی غلبه کرد و با حس خوش‌ بینی و امید دوباره به جلو رفت.

 

 

بهترین روش جراحی باریاتریک

کدام نوع جراحی کاهش وزن بهتر است؟

  • همه انواع جراحی های چاقی می توانند به کاهش وزن قابل توجه کمک کنند، اما همه روش ها برای همه افراد مناسب نیستند.
  • عمل جراحی اسلیو معده بیشتر برای افراد غذا خوار و حجیم خوار توصیه می شود.
  • عمل های مینی بای پس معده بیشتر برای افراد ریزه خوار و شیرینی خوار (کسانی که عادت شدید و غیر قابل کنترل نسبت به خوردن شیرینی دارند) توصیه می شود.
  • عمل های بای پس کلاسیک بیشتر برای افرادی که ریفلاکس درجات بالا دارند انتخاب می شود.

و اینکه در نهایت، مجموع بررسی های قبل از عمل از جمله عادات غذایی ، آزمایشات قبل از عمل ، بیماری های زمینه ای و خانوادگی ، داروهای مصرفی بیمار و آندوسکوپی قبل از عمل تعیین کننده نوع عمل خواهد بود.

اگر به دنبال انجام جراحی باریاتریک هستید، با جراح خود در مورد تکنیک های مختلف مشورت کنید تا متوجه شوید کدام روش جراحی برای شما بهترین است.

 

ایمن ترین نوع جراحی لاغری

وقتی صحبت از جراحی لاغری می شود، ایمنی در اولویت قرار دارد. در حالی که همه انواع جراحی چاقی دارای خطراتی هستند، برخی از آنها مانند عمل اسلیو ایمن تر از سایرین در نظر گرفته می شوند.

این را بدانید که ایمن ترین گزینه جراحی چاقی به نیازها و اهداف سلامتی هر بیمار بستگی دارد.

مهم است که با یک جراح چاقی واجد شرایط مشورت کنید تا در مورد خطرات و مزایای هر روش صحبت کنید و اجازه دهید جراح بهترین گزینه را برای شما تعیین کند.

 

دیکشنری

Bariatric Surgery : جراحی باریاتریک یا جراحی چاقی

Roux-en-Y Gastric Bypass : جراحی بای پس کلاسیک معده

Gastric Sleeve : عمل اسلیو معده 

Body mass index (BMI) : شاخص توده بدنی 

 

منابع

https://www.bariatricandmetabolicsurgery.com.sg/?gclid=Cj0KCQjw–2aBhD5ARIsALiRlwAzKK8Kzllh-a8-tXi-5JSRVVwdtHHx9XaseKDtaHuNI7zg-vyGC-waArMAEALw_wcB

 

https://www.webmd.com/connect-to-care/bariatric-surgery/weight-loss-surgery-options

 

https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/17285-bariatric-obesity-surgery

 

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/bariatric-surgery/about/pac-20394258

 

https://www.nhs.uk/conditions/weight-loss-surgery/types/

 

 

Bariatric Surgery Procedures

 

 

 

Bariatric Surgery Procedures

 

 

What are the Three Different Types of Weight Loss Surgeries?

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات