بارداری بعد از اسلیو معده

بارداری بعد از اسلیو معده نیازمند ملاحظات و احتیاطات ویژه برای سلامت مادر و نوزاد است. مثلا شما بعد عمل اسلیو نمی توانید سریع باردار شوید.

 

مقدمه

جراحی اسلیو معده که با نام اسلیو گاسترکتومی نیز شناخته می شود، نوعی جراحی چاقی است که شامل برداشتن بخشی از معده برای کاهش اندازه و ظرفیت آن است.

جراحی های چاقی، از جمله جراحی اسلیو معده ، در کمک به کاهش وزن قابل توجه و بهبود سلامت کلی بیماران موثر هستند.

با این حال، برای زنانی که تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار گرفته اند و قصد باردار شدن دارند، ملاحظات و اقدامات احتیاطی ویژه ای وجود دارد. این ملاحظات باید برای اطمینان از سلامت و رفاه حال مادر و جنین در نظر گرفته شود.

 

 

بارداری بعد از اسلیو معده

 

 

نکته مهم در رابطه با بارداری بعد از جراحی های لاغری

اکثر بیمارانی که از ناباروری رنج می برند و جراحی های کاهش وزن را انجام می دهند، سالهاست که تحت درمان های مختلف مانند کاشت جنین، IVF ، و غیره بوده اند.

در نتیجه تصور می کنند که احتمال باروری آنها خیلی کم شده است. ولی بعد از انجام جراحی های چاقی ، به شدت احتمال افزایش باروری وجود دارد.

از آنجا که این بیماران فکر می کنند به این سادگی باردار نمی شوند، پیشگیری خاصی را انجام نمی دهند و دچار بارداری های ناخواسته می شوند.

این بارداری های ناخواسته خیلی بعد از عمل های چاقی اتفاق می افتد. دلیل این بارداری های ناخواسته حدس و گمانی است که بیمار از بدن قبلی خود دارد.

یعنی در واقع، جراحی های لاغری یک جور درمان ناباروری هم محسوب می شوند.

پس کسی که ناباروری دارد و قصد دارد جراحی کاهش وزن انجام دهد، باید بداند که همزمان دارد عمل برطرف شدن ناباروری خود را نیز انجام می دهد.

از بعد عمل فقط لاغری اتفاق نمی افتد، بلکه فعالیت تخمدان ها به شدت بیشتر می شود و احتمال بارداری خیلی زیاد می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله درمان ناباروری با جراحی چاقی مراجعه کنید.

بارداری پس از جراحی اسلیو معده

بارداری پس از جراحی اسلیو معده ، به دلیل ایجاد تغییرات در آناتومی و فیزیولوژی معده، چالش ها و ملاحظات خاصی را به همراه دارد.

بانوانی که عمل اسلیو معده انجام داده اند و قصد باردار شدن دارند، باید از این ملاحظات خاص آگاه باشند و اقدامات لازم را برای اطمینان از بارداری سالم انجام دهند.

 

جراحی اسلیو معده چیست

جراحی اسلیو معده که با نام اسلیو گاسترکتومی نیز شناخته می ‌شود، یک روش جراحی لاغری است. اسلیو شامل برداشتن بخش بزرگی از معده برای ایجاد یک کیسه کوچک معده به شکل موز است.

این عمل معمولاً به روش لاپاراسکوپی و با استفاده از تکنیک‌ های کم تهاجمی انجام می ‌شود.

 

 

محبوبیت روزافزون جراحی چاقی برای کاهش وزن

در سال های اخیر به دلیل شیوع روزافزون چاقی و خطرات سلامتی مرتبط با آن، محبوبیت انواع جراحی چاقی از جمله عمل اسلیو معده رو به افزایش بوده است.

جراحی لاغری یا جراحی باریاتریک اغلب برای افراد زیر توصیه می شود:

  1. افراد با (BMI) یا شاخص توده بدنی  40 یا بالاتر
  2. افراد با (BMI) 35 یا بالاتر با مشکلات سلامت مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا یا آپنه خواب
  3. افراد با (BMI) کمتر از 35 در شرایط خاص و با صلاح دید جراح چاقی

این افراد با سایر روش های کاهش وزن مانند دارو، رژیم و ورزش موفق نبوده اند.

 

 

نحوه عمل جراحی اسلیو

در طی جراحی چاقی اسلیو ، جراح تقریباً 80-75 درصد معده را بر می‌ دارد و یک معده جدید کوچک و لوله ‌ای شکل ایجاد می کند.

سپس جراح، معده باقی مانده را با منگنه های جراحی می بندد و یک کیسه شکمی کوچکتر ایجاد می کند. ای عمل مقدار غذایی را که می توان در یک زمان مصرف کرد محدود می کند.

عمل اسلیو باعث کاهش ظرفیت معده و در نتیجه کاهش دریافت غذا و جذب کالری و در نهایت کاهش وزن می شود.

 

 

مزایای بالقوه جراحی اسلیو معده برای کاهش وزن و بهبود سلامت

جراحی اسلیو معده یک راه حل موثر کاهش وزن برای افرادی است که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند.

این روش می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه و پایدار، بهبود شرایط سلامت مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، آپنه خواب و درد مفاصل و بهبود کیفیت کلی زندگی شود.

این جراحی همچنین می تواند باروری را در زنان مبتلا به چاقی بهبود بخشد و منجر به افزایش شانس بارداری موفق شود.

برای اطلاعات بیشتر در این باره به مقاله کاندید مناسب اسلیو معده رجوع کنید.

 

 

ملاحظات تغذیه ای در دوران بارداری بعد از اسلیو معده

اهمیت حفظ وزن سالم در دوران بارداری

حفظ وزن مناسب در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار مهم است.

افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری می تواند خطر عوارضی مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا، پره اکلامپسی و زایمان سزارین را افزایش دهد.

از سوی دیگر، افزایش وزن زیاد در دوران بارداری می تواند خطر کم وزنی هنگام تولد، زایمان زودرس و مشکلات رشدی را برای نوزاد افزایش دهد.

بنابراین، زنانی که اسلیو معده انجام داده اند و قصد بارداری دارند، باید با پزشک خود برای دستیابی و حفظ وزن سالم در دوران بارداری همکاری نزدیک داشته باشند.

 

 

چالش ها و ملاحظات احتمالی برای بارداری پس از جراحی کاهش وزن

به دلیل تغییرات در آناتومی و فیزیولوژی معده، بارداری بعد از اسلیو معده ممکن است چالش ها و ملاحظاتی را ایجاب کند. این چالش ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

چالش های بارداری بعد از جراحی چاقی

  • ملاحظات تغذیه ای: پس از جراحی اسلیو معده ، نیاز به نظارت دقیق و تنظیم میزان تغذیه مادر در دوران بارداری است، تا از جذب کافی مواد مغذی هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد اطمینان حاصل شود.
  • افزایش خطر کمبود مواد مغذی: جراحی اسلیو معده ممکن است خطر کمبود برخی مواد مغذی مانند آهن، کلسیم، ویتامین D و ویتامین B12 را افزایش دهد. نظارت دقیق و رفع کمبود مواد مغذی در دوران بارداری برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی احتمالی بر مادر و جنین ضروری است.
  • خطر دیابت بارداری: زنانی که تحت عمل اسلیو قرار می گیرند ممکن است همچنان در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری در دوران بارداری باشند. نظارت دقیق بر سطح قند خون و مدیریت مناسب، از جمله تغییرات رژیم غذایی و در صورت نیاز، دارو ممکن است ضروری باشد.
  • افزایش خطر محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR): IUGR به شرایطی اطلاق می شود که در آن نوزاد به اندازه کافی در رحم رشد نمی کند. خطر IUGR در بانوانی که جراحی اسلیو معده انجام داده اند ممکن است افزایش یابد. در نتیجه نظارت دقیق بر رشد و تکامل جنین در دوران بارداری لازم است.
  • ملاحظات زایمان: تغییر آناتومی معده پس از جراحی اسلیو معده ممکن است بر زایمان تأثیر بگذارد. زیرا اندازه کوچکتر معده ممکن است مصرف غذا را محدود کند و بر سطح انرژی در طول زایمان تأثیر بگذارد.
  • شیردهی: به طور کلی شیردهی پس از عمل اسلیو معده توصیه می شود زیرا فواید سلامتی بی شماری برای مادر و جنین دارد. از جمله تغذیه بهینه، ایجاد پیوند، حمایت از سیستم ایمنی و ارتقای رشد سالم. با این حال، زنانی که عمل جراحی اسلیو معده انجام داده اند باید از تولید شیر کافی اطمینان حاصل کنند و بر کمبود مواد مغذی احتمالی در شیر مادر نظارت کنند.
  • مدیریت وزن پس از زایمان: پس از زایمان، برای جلوگیری از افزایش وزن و حفظ وزن سالم، نیاز به کنترل دقیق وزن است. این کنترل شامل اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب و همچنین پیگیری منظم با جراح چاقی و متخصص زنان می باشد.

 

 

نکاتی برای یک بارداری سالم بعد از جراحی اسلیو معده

الف. اهمیت برنامه ریزی قبل از بارداری

برنامه ریزی قبل از بارداری، مانند تغذیه مناسب، برای اطمینان از بارداری سالم و کودک سالم بسیار مهم است.

 

ب- برای بارداری بعد از اسلیو معده حداقل 18-12 ماه صبر کنید

به طور کلی پزشکان توصیه می کنند پس از جراحی اسلیو لاپاراسکوپی ، حداقل 18-12 ماه برای بارداری صبر کنید. این به بدن اجازه می دهد تا ثبات پیدا کند، به اهداف کاهش وزن دست یابد و وضعیت تغذیه را بهینه کند. همچنین کاهش احتمال هرگونه عارضه جراحی زمان بر است.

 

 

بارداری و تغذیه پس از جراحی اسلیو معده

مروری بر نیازهای تغذیه ای در دوران بارداری

در دوران بارداری، نیازهای تغذیه ای بدن برای حمایت از رشد کودک در حال رشد افزایش می یابد. مصرف کافی مواد مغذی کلیدی مانند پروتئین، آهن، کلسیم، اسید فولیک و ویتامین ها برای تضمین بارداری سالم و رشد جنین بسیار مهم است.

 

بارداری بعد از اسلیو معده 2

 

اهمیت مراقبت های منظم دوران بارداری

مراقبت های منظم دوران بارداری، از جمله نظارت دقیق بر وضعیت تغذیه، برای زنان بارداری که تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار گرفته اند، ضروری است.

این مراقبت ها شامل معاینات منظم، آزمایش‌ خون برای ارزیابی سطوح مواد مغذی، و تنظیم رژیم غذایی یا مکمل ‌ها در صورت لزوم می باشد.

 

بارداری بعد از عمل بای پس کلاسیک و مینی بای پس

بارداری بعد از عمل بای پس کلاسیک و مینی بای پس هم مانند عمل اسلیو، چالش های خاص خودش را دارد.

بعد از عمل بای پس کلاسیک و مینی بای پس هم حداقل 18-12 ماه، و در برخی موارد تا 24 ماه، نباید باردار شوید.

بعد از گذشت این زمان، بدن شما به طور کامل ریکاوری شده و ویتامین های مورد نیاز بدنتان متعادل شده، پس احتمال عوارض بارداری کم تر می شود.

 

اگر بلافاصله بعد از جراحی اسلیو باردار شوید چه اتفاقی می افتد؟

اگر بلافاصله پس از جراحی اسلیو باردار شوید، ممکن است با عوارض زیر روبرو شوید:

  • زایمان زودرس
  • نوزاد کم وزن و نارس
  • خطر کمبود مواد مغذی در مادر و نوزاد

 

جراحی اسلیو قبل از بارداری بهتر است یا بعد از آن؟

جواب این سوال به موارد مختلفی مثل سن و وضعیت سلامت شما بستگی دارد. پس قبل از تصمیم گیری باید با یک جراح لاغری خوب مشورت کنید.

ولی تحقیقات نشان می دهد، اسلیو معده نه تنها مانع از بارداری نمی‌ شود، بلکه با بهبود عملکرد بدن، احتمال باروری شما را افزایش می دهد.

به علاوه، انجام عمل اسلیو قبل از بارداری، خطر عوارض چاقی در طول دوران بارداری برای مادر و جنین را کاهش می‌ دهد.

 

بارداری بعد از اسلیو معده 3

 

خطرات و عوارض احتمالی در دوران بارداری پس از جراحی اسلیو معده

بارداری پس از جراحی اسلیو معده لاپاراسکوپی ممکن است با خطرات و عوارض بالقوه ای از جمله کمبود مواد مغذی، دیابت بارداری، محدودیت رشد داخل رحمی و سایر عوارض مرتبط با بارداری همراه باشد.

تغییر آناتومی معده و تغییرات بالقوه در جذب مواد مغذی ممکن است نیاز به نظارت و مدیریت دقیق در دوران بارداری داشته باشد.

اطمینان از تغذیه کافی و مراقبت مناسب در دوران بارداری، زایمان و شیردهی پس از جراحی اسلیو معده ، برای سلامت و رفاه مادر و نوزاد حیاتی است.

 

مدیریت وزن پس از زایمان بعد از عمل اسلیو

مدیریت وزن پس از زایمان برای بانوانی که جراحی اسلیو انجام داده اند بسیار مهم است.

احتمال نوسانات هورمونی و افزایش وزن در دوران بارداری وجود دارد. بنابراین مدیریت حفظ وزن سالم و سلامت کلی بعد از زایمان ضروری است.

 

رژیم غذایی دوران بارداری بعد از عمل اسلیو چگونه است؟

در ادامه برخی از نکات رژیم غذایی دوران بارداری بعد از عمل اسلیو را بیان می کنیم:

 

  1. به اندازه کافی غذا بخورید. ممکن است بعد از عمل اسلیو معده احساس سیری زودرس داشته باشید، اما مهم است که به اندازه کافی غذا بخورید تا نیازهای غذایی خود و کودکتان را برآورده کنید.
  2. غذاهای مغذی بخورید. غذاهای مغذی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی بخورید.
  3. از خوردن غذاهای فرآوری شده و غذاهای پر شکر خودداری کنید. این غذاها مغذی نیستند و می توانند خطر ابتلا به عوارض بارداری را افزایش دهند.
  4. آب زیادی بنوشید. مهم است که در دوران بارداری آب زیادی بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی نکنید.
  5. ممکن است لازم باشد مکمل های ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید تا نیازهای غذایی خود و جنین را برآورده کنید.

 

 

آیا عمل اسلیو باعث کاهش باروری می شود؟

خیر. عمل اسلیو معده باعث کاهش باروری نمی شود. حتی، با توجه به کاهش وزنی که در ماه های اول اتفاق می افتد، یک سری هورمون هایی در بدن حذف و اضافه می شود که احتمال گیرایی بارداری را بیشتر هم می کند.

در زوج هایی که ناباروری و اضافه وزن دارند، با انجام عمل اسلیو و رسیدن به وزن ایده آل، یا حتی کم شدن درصدی از اضافه وزن، احتمال افزایش باروری وجود دارد.

زیرا در بانوان باعث از بین رفتن تخمدان پلی کیستیک و تحریک تخمدان ها می شود. همچنین در آقایان باعث افزایش تعداد اسپرم ها و افزایش حرکت اسپرم ها می شود.

نکته:

توجه کنید که بلافاصله بعد عمل اسلیو نباید باردار شد و باید از روش های پیشگیری استفاده کرد. ولی اگر بارداری اتفاق افتاد، عمل اسلیو دلیلی برای ختم بارداری نیست و خانم باردار باید بارداری خود را ادامه دهد که روش های تغذیه ای خاص خود را دارد. یعنی هیچ متخصص زنان یا جراح چاقی، نامه ای برای سقط جنین نمی دهد.

 

نیاز به جراحی مجدد برای مدیریت وزن پس از زایمان

در برخی موارد، زنانی که تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار گرفته ‌اند، ممکن است برای کنترل وزن پس از زایمان به جراحی چاقی مجدد نیاز داشته باشند.

 

نتیجه گیری

به طور خلاصه، در این مقاله ملاحظات و چالش های مرتبط با بارداری، زایمان، شیردهی، و مدیریت وزن پس از زایمان بعد از جراحی اسلیو معده پرداختیم.

بارداری بعد از اسلیو معده نیاز به تصمیم گیری آگاهانه، برنامه ریزی قبل از بارداری، نظارت دقیق پزشکی و حمایت متخصصان دارد.

مشاوره با جراح چاقی و متخصص زنان و پیروی از دستورالعمل ها می تواند به زنان کمک کند تا پس از جراحی اسلیو معده ، بارداری سالم و دوره پس از زایمان بی خطر داشته باشند.

 

دیکشنری

Intrauterine growth restriction(IUGR) : خطر محدودیت رشد داخل رحمی

Body mass index (BMI) : شاخص توده بدنی فرمول اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن افراد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات