سن مجاز برای انجام جراحی چاقی

 

ممکن است بعضی از شما فکر کنید که افراد زیر 18 سال نمی توانند جراحی های لاغری را انجام دهند. ولی، در واقع، سن مجاز برای انجام جراحی چاقی انتهای سن 14-13 سالگی است.

در گذشته، جراحی چاقی تنها برای افراد بزرگسال انجام می ‌شد. اما امروزه، با پیشرفت‌ های پزشکی، امکان انجام این جراحی برای نوجوانان نیز فراهم شده است.

 

سن مجاز برای انجام جراحی چاقی

 

از چه سنی می توان جراحی های چاقی را انجام داد

تقریبا از اتمام دوران بلوغ، یعنی انتهای 14-13 سالگی می توان جراحی های چاقی را انجام داد.

حتی در مقالاتی آورده شده است که می توان جراحی های باریاتریک یا جراحی های چاقی را برای نوجوانان بالای 10 سال که دچار افزایش وزن هستند و از چاقی مرضی (چاقی مفرط) رنج می برند، انجام داد. البته، ما همیشه در این رده سنی، علاوه بر مشاوره هایی که همیشه در حالت عادی انجام می شود، نظر و مشاوره های متخصص غدد اطفال را هم می گیریم.

 

بازه سنی مجاز برای جراحی چاقی

در حال حاضر، بازه سنی مجاز برای انجام جراحی چاقی یا جراحی باریاتریک در ایران، از 14 سال تا 70 سال است. البته، این بازه سنی ممکن است در آینده با توجه به پیشرفت‌ های پزشکی و تحقیقات جدید، تغییر کند.

 

5 مزیت جراحی چاقی در سنین نوجوانی

ثابت شده است که انجام جراحی های چاقی در سنین نوجوانی، باعث می شود که:

  1. فشار روی مفاصل کم تر شود.
  2. قد آن ها رشد بیشتری داشته باشد.
  3. از لحاظ بلوغ جنسی هم دچار اختلال نشوند.
  4. خطر ابتلا به بیماری ‌های مرتبط با چاقی، مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌ های قلبی عروقی در آن ها کاهش یابد.
  5. اعتماد به نفس، روابط اجتماعی و فرصت‌ های شغلی آن ها افزایش یابد.

 

معایب جراحی لاغری در سنین کم

  • عوارض احتمالی: جراحی لاغری یک جراحی بزرگ است که می ‌تواند عوارض احتمالی مختلفی داشته باشد، مانند عفونت، خونریزی، نشت روده و سوء تغذیه. در سنین کم، بدن افراد هنوز در حال رشد است و ممکن است احتمال بروز عوارض جراحی بیشتر باشد.
  • تغییرات در بدن: جراحی لاغری می ‌تواند تغییراتی در بدن افراد ایجاد کند، مانند کاهش جذب مواد غذایی و تغییر در هضم غذا. این تغییرات ممکن است در سنین کم برای افراد مشکل‌ ساز باشد.

 

شرایط لازم برای انجام جراحی لاغری در افراد کم سن و سال

برای اینکه افراد کم سن و سال واجد شرایط انجام جراحی لاغری باشد، باید شرایط زیر را داشته باشد:

 

  • حداقل سن 14 سال.
  • شاخص توده بدنی (BMI) حداقل 40 و یا کم تر در صورت اجازه جراح چاقی.
  • وجود بیماری‌ های مرتبط با چاقی.
  • عدم موفقیت در کاهش وزن با روش ‌های غیر جراحی مانند ورزش، رژیم و دارو.

 

جراحی باریاتریک برای افراد بالغ بالای 18 سال

جراحی باریاتریک برای افراد بالغ نیز می ‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. از جمله: کاهش خطر ابتلا به بیماری ‌های مرتبط با چاقی و افزایش طول عمر.

 

سن مجاز برای انجام جراحی چاقی 1

 

جراحی کاهش وزن برای افراد سالمند

جراحی کاهش وزن برای افراد سالمند، نهایت تا سن 70 سالگی مجاز است.

بسیاری از افراد سالمند که چاق هستند، با مشکلات سلامتی زیادی رو به رو هستند، مانند فشار خون، درد مفاصل و دیابت. بنابراین، لاغر شدن و کم کردن وزن با عمل های لاغری، می تواند زندگی آن ها را بهتر و راحت تر کند.

البته، افراد با سن بالا باید از سلامت عمومی مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند کاندید مناسبی برای عمل های چاقی باشند.

 

جراحی کاهش وزن در سنین کم بهتر است یا سنین بالا تر؟

این سوال پاسخ قطعی ندارد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در مجموع، جراحی لاغری در سنین مجاز که بالاتر بیان کردیم، می‌ تواند مزایای زیادی داشته باشد، اما به شرطی که فرد واجد شرایط انجام این جراحی باشد و از عوارض احتمالی آن آگاه باشد.

فرض کنید یک نوجوان 15 ساله با شاخص توده بدنی (BMI) 45 وجود دارد. این نوجوان به دیابت نوع 2 مبتلا است و با روش ‌های غیر جراحی موفق به کاهش وزن نشده است. در این شرایط، جراحی لاغری می‌ تواند مزایای زیادی برای این نوجوان داشته باشد.

در نهایت، تصمیم ‌گیری درباره اینکه عمل لاغری در سنین کم بهتر است یا سنین بالا تر، باید توسط پزشک متخصص یا جراح چاقی انجام شود. جراح شرایط بیمار را به دقت بررسی می کند و مزایا و معایب جراحی را با بیمار در میان می گذارد.

 

سن چه تاثیری می تواند روی جراحی چاقی داشته باشد؟

سن می ‌تواند تأثیر زیادی بر جراحی چاقی داشته باشد. در سنین خیلی پایین، بدن هنوز در حال رشد است و ممکن است احتمال بروز عوارض جراحی چاقی بیشتر باشد و شاید بدن سخت تر بتواند بعد از عمل خود را با شرایط جدید تطبیق دهد. ولی، خوبی انجام عمل لاغری در سنین پایین این است که وقتی فرد بالغ شود، زندگی سالمی دارد و دیگر با مشکلات اضافه وزن دست و پنجه نرم نمی کند.

در مجموع، هر فردی که چاقی و مشکلات همراه آن اذیتش می کند، و در رده سنی مجاز برای جراحی قرار دارد، می تواند یک کاندید مناسب جراحی باریاتریک باشد.

البته، سن فقط یکی از فاکتور های مهم است. برای اینکه بدانید واقعا واجد شرایط جراحی کاهش وزن هستید یا خیر، باید توسط پزشک مشاوره شوید.

 

نتیجه گیری

جراحی چاقی یک روش بسیار خوب برای لاغری در افراد مبتلا به چاقی بیمار گونه است. جراحی های کاهش وزن بعد از اتمام بلوغ، نه تنها ضرری ندارند، بلکه توصیه هم می شوند.

این جراحی ها می ‌توانند مزایای زیادی برای افراد در سنین مختلف داشته باشند. با این حال، انجام این عمل ها باید با دقت و تحت نظر یک جراح لاغری خوب انجام شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات