مزایا و معایب جراحی چاقی

می خواهید در مورد مزایا و معایب جراحی چاقی رایج مانند اسلیو معده ، بای پس کلاسیک معده ، مینی بای پس معده و موارد دیگر بدانید؟ پس با ما همراه باشید.

مطالعات نشان می دهد افرادی که تحت عمل جراحی باریاتریک Bariatric surgery قرار می گیرند مزایای زیادی را تجربه می کنند.

البته موفقیت طولانی مدت و نتایج ماندگار جراحی چاقی به توانایی شما در ایجاد تغییرات دائمی در عادات غذایی و فعالیت بدنی شما بستگی دارد.

همچنین یک جراح چاقی باتجربه و ماهر، بسیاری از خطرات و عوارض جراحی را به حداقل می رساند.

ما در این مقاله مزایا و معایب جراحی چاقی را بررسی خواهیم کرد تا به کاندیدهای عمل چاقی کمک کنیم تصمیم آگاهانه تری بگیرند.

 

مزایا و معایب جراحی چاقی

 

درک مزایا و خطرات جراحی باریاتریک

گاهی اوقات، رژیم غذایی و ورزش فقط تا حدی به کاهش وزن و لاغری کمک می کند و فرد نتیجه مورد نظر را کسب نمی کند.

در بسیاری افراد، اضافه وزن و چاقی به دلیل کمبود اراده نیست. بلکه یک مشکل پیشرونده است که به دلیل عوامل ژنتیکی و محیطی، می تواند با گذشت زمان بدتر شود.

جراحی کاهش وزن نه تنها به کاهش وزن کمک کند، بلکه مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی را بهبود می بخشد.

این جراحی به افراد اجازه می دهد تا سلامت و کیفیت زندگی بهتری را تجربه کنند. با این حال، مانند هر عمل جراحی دیگر دارای خطرات و معایب بالقوه می باشد.

اگر (BMI) شاخص توده بدنی شما 40 یا بالاتر است، یا BMI شما 30 یا بالاتر است و مشکل پزشکی مرتبط با اضافه وزن دارید، ممکن است کاندید مناسبی برای جراحی چاقی باشید.

 

مزایا و معایب جراحی چاقی : جراحی چاقی یا جراحی باریاتریک چیست

به زبان ساده، جراحی باریاتریک یا جراحی کاهش وزن نوعی عمل است که توسط جراح چاقی انجام می شود تا نحوه هضم غذا توسط بدن شما را تغییر دهد و به کاهش وزن کمک کند.

جراحی کاهش وزن می تواند روند عادی گوارش را به دو روش محدود کننده ، سوء جذبی و یا به صورت ترکیبی تغییر دهد.

در روش جراحی محدود کننده، جراح چاقی اندازه معده را کوچکتر می کند به طوریکه معده غذای کمتری را در خود نگه می دارد، در نتیجه میزان خوردن را محدود می کند.

در روش سوء جذبی جراح با دور زدن یا بای پس بخشی از روده کوچک، میزان جذب کالری و مواد مغذی توسط بدن را محدود می کند.

 

مزایا و معایب جراحی باریاتریک

نمودار مزایا و معایب جراحی لاغری

 

مزایا و معایب جراحی چاقی 3

 

لازم به ذکر است که این جدول مزایا و معایب کلی جراحی باریاتریک است. پس ممکن است جراحی برای هر فرد بسته به وضعیت پزشکی و روحیه آنها، مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد.

 

 

مزایای جراحی چاقی

  1. افزایش طول عمر

مطالعه ای که در سال 2018 توسط مجله انجمن پزشکی آمریکا (The Journal Of The American Medical Association) منتشر شد نشان می دهد، بیماران چاق و دارای اضافه وزن که تحت عمل جراحی باریاتریک قرار گرفته اند نسبت به بیماران چاق با سن، جنس، BMI و مشکلات مربوط به چاقی مشابه، عمر طولانی تری دارند.

 

  1. کاهش وزن طولانی مدت

مطالعات نشان می دهد تقریباً 90 درصد افرادی که تحت عمل جراحی چاقی مانند مانند اسلیو معده یا بای پس کلاسیک قرار می ‌گیرند، می ‌توانند حداقل نیمی از کاهش وزن اولیه خود را برای مدت طولانی حفظ کنند. البته رژیم غذایی و ورزش در نتایج جراحی چاقی نقش بسیار کلیدی و مهمی دارد.

 

  1. کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، دیابت نوع دو، فشار خون بالا، و سایر بیماری های مرتبط با چاقی

جراحی چاقی یا جراحی باریاتریک می تواند به درمان بیماری های عروق کرونر ، دیابت نوع دو ، فشار خون بالا ، آپنه خواب ، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) ، استئوآرتریت ، و ناباروری کمک کند.

 

  1. درمان افسردگی و افزایش اعتماد به نفس

جراحی کاهش وزن می تواند احساس عزت نفس و خوش بینی، روابط اجتماعی و تمایلات جنسی شما را افزایش می دهد. همچنین، می تواند احساس افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

بعد از جراحی باریاتریک تغییر در سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و ورزش باعث ایجاد چشم‌انداز مثبت نسبت به زندگی می‌ شود.

 

مزایا و معایب جراحی چاقی 1

 

عوارض و معایب جراحی چاقی

در دهه های گذشته پیشرفت های زیادی در انواع جراحی های کاهش وزن صورت گرفته است.

با پیدایش روش های جراحی لاپاراسکوپی و آندوسکوپی، خطرات و معایب مرتبط با جراحی های لاغری به طور قابل توجهی کاهش یافته است. با این وجود، تمام جراحی ها اعم از جراحی باریاتریک عوارض و خطرات خاص خود را به همراه دارند.

خطرات کلی هر نوع عمل جراحی عبارتند از:

 

  • خطرات بیهوشی عمومی
  • خون ریزی
  • عفونت
  • لخته شدن خون

 

خطرات مرتبط با جراحی کاهش وزن

  1. خستگی جسمانی و روانی

جراحی چاقی جادو نیست و به داشتن تعهد برای یک سبک زندگی سالم، رژیم غذایی و ورزش نیاز دارد، که این امر می تواند برای برخی از بیماران سخت و خسته کننده باشد.

 

  1. عدم بهبود مسائل روانشناختی

بسیاری از افراد چاق برای رسیدن به آرامش و رفع استرس غذا می خورند. جراحی کاهش وزن قادر به حل این نوع مسائل فیزیولوژیکی نیست، و ممکن است این افراد به دلیل انتظارات غیر واقعی نا امید شوند.

جراحان چاقی توصیه می کنند که بیماران پس از انجام جراحی لاغری و در طول مسیر کاهش وزن خود، برای رسیدگی به سلامت روانی خود از تیم پشتیبانی بعد از عمل و یا افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرند.

 

  1. افتادگی پوست بعد از عمل

افتادگی پوست بدن بعد از جراحی چاقی ، شلی پوست، ترک‌های پوستی، افتادگی سینه‌ها و غیره می تواند از عواقب کاهش وزن سریع باشد.

البته امروزه جراحی های زیبایی و راه حل های زیادی وجود دارد که می تواند بسیاری از این مشکلات را کاهش داده یا از بین ببرد.

 

  1. متابولیسم تغییر یافته الکل

برخی از بیماران بعد از عمل چاقی دچار عارضه اختلال مصرف الکل (AUD) می شوند. این مشکل باعث می شود که بدن الکل را متفاوت از قبل پردازش کند. جراحان چاقی با توجه به نوع جراحی و سابقه فرد، ممکن است مصرف هر گونه الکل را برای برخی بیماران ممنوع کنند.

 

  1. ریزش مو

ریزش مو بعد از هر نوع عمل جراحی امکان پذیر است زیرا چرخه رشد طبیعی فولیکول مو برای مدتی قطع می شود، ولی اگر بیمار انتظارش را نداشته باشد این عارضه می تواند غافلگیر کننده باشد. ریزش مو بعد از عمل معمولاً موقتی است و جای نگرانی نیست.

 

نتیجه گیری
  • چاقی و اضافه وزن یک بیماری مزمن است و ممکن است مجبور شوید تا آخر عمر با آن مبارزه کنید.
  • جراحی چاقی بهترین گزینه برای کاهش وزن طولانی مدت است. البته جراحی گام اول مسیر کاهش وزن است و بعد از آن شما باید سبک زندگی خود را تغییر دهید، ورزش کنید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و انتظارات واقع گرایانه داشته باشید.
  • برخی از افراد برای دستیابی به کاهش وزن بیشتر، برداشتن افتادگی پوست یا کاهش اضافه وزنی که پس از جراحی دوباره به دست آمده، نیاز به انجام جراحی های بیشتری دارند.

تیم جراحی چاقی دکتر محمد یرانی به شما کمک می کند تا بهترین روش جراحی کاهش وزن را انتخاب کنید و نگرانی های مربوط به جراحی را در صورت بروز برطرف کنید.

 

پرسش و پاسخ مزایا و معایب جراحی چاقی

سوالات متداول عمل چاقی و مزایا و خطرات آن

 

مزایا و معایب جراحی چاقی 4

 

سوال: میزان موفقیت جراحی چاقی چقدر است؟

پاسخ: میزان موفقیت جراحی چاقی بسته به نوع عمل، تبحر جراح چاقی و تعهد بیمار به ایجاد تغییرات در سبک زندگی متفاوت است. به طور کلی، 85-70٪ از بیماران موفقیت طولانی مدت در کاهش وزن را پس از جراحی چاقی تجربه می کنند.

 

سوال: خطرات و عوارض کلی جراحی باریاتریک چیست؟

پاسخ: خطرات مرتبط با جراحی باریاتریک شامل عفونت، خونریزی و لخته شدن خون است. علاوه بر این، برخی از بیماران عوارضی مانند استفراغ، اسهال و سندرم دامپینگ (مشکلی که در آن غذا خیلی سریع در روده کوچک حرکت می کند) را تجربه می کنند.

 

سوال: مزایای دراز مدت جراحی لاغری چیست؟

پاسخ: مزایای طولانی مدت جراحی لاغری شامل بهبود سلامت کلی بدن، افزایش امید به زندگی، بهبود کیفیت زندگی و کاهش خطرات سلامتی مرتبط با چاقی است. علاوه بر این، جراحی چاقی می تواند به بهبود سلامت روان، از جمله کاهش اضطراب و افسردگی منجر شود.

 

سوال: بهبودی پس از جراحی چاقی چقدر طول می کشد؟

پاسخ: مدت زمان بهبودی پس از جراحی چاقی بسته به نوع عمل و روند بهبودی بدن هر فرد متفاوت است. به طور کلی، مدت زمان ریکاوری جراحی های کاهش وزن ، بسته به نوع عمل بین 1 تا 2 هفته است.

 

سوال: آیا جایگزینی برای جراحی کاهش وزن وجود دارد؟

پاسخ: بله، چندین جایگزین برای جراحی لاغری وجود دارد که می تواند به افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند کمک کند. این جایگزین ها شامل تغییرات رژیم غذایی، فعالیت بدنی و داروها است. ناگفته نماند که برخی افراد با تغییر سبک زندگی و انجام ورزش به وزن ایده آل خود نمی رسند. این افراد تنها با جراحی های لاغری می توانند وزن کم کنند.

 

سوال: هزینه جراحی کاهش وزن چقدر است؟

پاسخ: هزینه جراحی های کاهش وزن به نوع عمل، دستمزد جراح و پوشش بیمه ای بیمار بستگی دارد. هزینه عمل چاقی بعد از جلسه مشاوره و انتخاب نوع عمل توسط جراح تعیین می شود.

 

سوال: با جراحی چاقی چقدر می توانم وزن کم کنم؟

پاسخ: میزان کاهش وزن ناشی از جراحی چاقی بسته به نوع عمل و تعهد فرد به ایجاد تغییرات در سبک زندگی متفاوت است. معمولا بیماران تا 80 درصد از وزن اضافی بدن خود را از دست می دهند. برخی بیماران حتی تا 90 درصد از وزن اضافی خود را از دست می دهند.

 

سوال: آیا برای عمل چاقی محدودیت سنی وجود دارد؟

پاسخ: به طور کلی، عمل چاقی برای افراد بالای 14 سال قابل انجام است. افراد بین 14 تا 70 سال، با صلاح دید جراح می توانند واجد شرایط جراحی های باریاتریک باشند.

 

سوال: آیا جراحی کاهش وزن ارزش ریسک را دارد؟

پاسخ: وقتی تلاش ‌های متعدد برای کاهش وزن با شکست مواجه شود، بله جراحی کاهش وزن ارزش انجام را دارد. زیرا مزایای آن بسیار بیشتر از احتمال خطرات و عوارض عمل است. چاقی بیماری خطرناک و منشا بسیاری از بیماری ها است و اگر نادیده گرفته شود می تواند جان شما را به خطر اندازد.

 

سوال: میزان شکست جراحی باریاتریک چقدر است؟

پاسخ: میزان شکست جراحی چاقی به عوامل مختلفی از جمله نوع عمل، وزن بیمار قبل از جراحی و تعهد بیمار به تغییرات سبک زندگی بستگی دارد. به طور کلی، میزان شکست جراحی چاقی حدود 15-10٪ است.

 

سوال: آیا جراحی لاغری تحت پوشش بیمه است؟

پاسخ: افراد با 40 < BMI می توانند از بیمه های تکمیلی استفاده کنند. زیرا افراد با شاخص توده بدنی بالای 40 ، بیماران با چاقی مرضی یا چاقی بیمار گونه حساب می شوند.

 

سوال: کدام جراحی لاغری کم خطر تر است؟

پاسخ: اگر نوع جراحی باریاتریک درست انتخاب شود و توسط جراح چاقی با تجربه انجام شود، احتمال عوارض حین و بعد از عمل به حداقل می رسد.

 

 

مزایا و معایب احتمالی اسلیو معده

جوانب مثبت

  • کاهش وزن قابل توجه
  • بهبود سلامت کلی، از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی
  • افزایش تحرک و فعالیت بدنی
  • بهبود کیفیت زندگی و عزت نفس
  • کاهش احتمالی مصرف دارو
  • افزایش طول عمر
  • کاهش هزینه های پزشکی در طول زمان

 

جوانب منفی

  • خطرات جراحی، از جمله عفونت و خونریزی
  • نیاز به تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی مادام العمر
  • نیاز احتمالی به جراحی های اضافی
  • عوارض احتمالی مانند نشت، تنگی و فتق
  • کمبودهای تغذیه ای، از جمله کمبود ویتامین و مواد معدنی (البته احتمال سوء تغذیه در عمل اسلیو کمتر از دیگر جراحی های چاقی است)
  • پتانسیل بازیابی وزن
  • احتمال رفلاکس اسید یا GERD

 

 

مزایا و معایب احتمالی مینی بای پس

جوانب مثبت منفی

جراحی مینی بای پس معده هم جوانب مثبت و منفی که بالاتر به آن اشاره شد را دارد. همچنین روش مینی بای پس در مقایسه با بای ‌پس کلاسیک معده زمان بستری و دوره نقاهت کوتاه ‌تری دارد.

 

مزایا و معایب احتمالی بای پس کلاسیک

عمل بای پس کلاسیک هم مانند دیگر جراحی های چاقی مزایا و معایبی که بالاتر ذکر شد را دارد.

همچنین ممکن است احتمال سندرم دامپینگ در این روش بیشتر باشد. سندروم دامپینگ مشکلی است که در آن غذا خیلی سریع در سیستم گوارش حرکت می کند که منجر به علائمی مانند حالت تهوع و اسهال می شود.

 

دیکشنری

Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) : بیماری کبد چرب غیر الکلی

The Journal Of The American Medical Association : مجله انجمن پزشکی آمریکا

Body Mass Index (BMI) : شاخص توده بدنی

Bariatric surgery : جراحی باریاتریک یا جراحی چاقی

Gastroesophageal reflux disease (GERD) : بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) زمانی رخ می دهد که اسید معده به طور مکرر به مری برمی‌گردد.

 

 

منابع

https://www.dukehealth.org/treatments/weight-loss-surgery/weight-loss-benefits-and-complications

 

carecredit.com/well-u/health-wellness/pros-cons-weight-loss-surgery-options/

 

https://www.webmd.com/diet/obesity/is-weight-loss-surgery-right-for-you

 

Pros and Cons of Weight Loss Surgery

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات