عوارض عمل اسلیو

مانند هر عمل جراحی دیگری، عمل های جراحی چاقی مانند اسلیو نیز ممکن است خطرات و چالش هایی داشته باشد. در این مقاله، به بررسی جامع عوارض عمل اسلیو خواهیم پرداخت.

 

عوارض عمل اسلیو

 

معرفی عمل اسلیو معده

عمل اسلیو رایج ترین روش‌ معمول در جراحی های لاغری و بهبود اندام است که به طور گسترده برای افرادی که به دنبال کاهش وزن یا تغییر در شکل بدن خود هستند، انجام می ‌شود.

این عمل، در کاهش چربی اضافی و بهبود شکل بدن فوق ‌العاده عمل می ‌کند، اما با خطرات و عوارضی نیز همراه است.

در این عمل، جراح چاقی قسمت بزرگی از معده را بر می ‌دارد و شکل معده به نحوی تغییر می ‌کند که شبیه به یک موز یا آستین (Sleeve) می ‌شود. قسمت ‌های حذف ‌شده‌ ی معده شامل قسمت ‌هایی است که هورمون گرسنگی یا گرلین را تولید می ‌کنند.

اسلیو باعث می ‌شود که شما احساس سیری سریع ‌تری داشته باشد و در نتیجه، میزان غذای مصرفی خود را کاهش دهید.

 

 

انواع عوارض عمل اسلیو

عوارض عمل اسلیو را می‌ توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. عوارض کوتاه ‌مدت
  2. عوارض بلند ‌مدت

 

عوارض کوتاه ‌مدت اسلیو

این عوارض معمولا طی چند هفته یا چند ماه پس از عمل برطرف می ‌شوند. شایع‌ ترین عوارض کوتاه ‌مدت اسلیو عبارتند از:

  • درد شکم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • نفخ
  • اسهال
  • یبوست
  • خونریزی
  • عفونت
  • عوارض داروی بیهوشی
  • لخته شدن خون

 

دلیل یبوست و اسهال بعد از جراحی اسلیو

یبوست به دلیل کاهش حجم معده و تغییر در نحوه هضم غذا رخ می دهد.

در ماه اول بعد از عمل، از آنجا که مصرف مواد غذایی بیشتر به شکل مایعات و غذای پوره است، به طور طبیعی مواد دفعی زیادی در دستگاه گوارش باقی نمی ماند. در نتیجه، به طور نرمال میزان دفع کم می شود.

افرادی که سابقه یبوست دارند، ممکن است در ماه اول بعد از عمل، یبوست آن ها تشدید شود. اما بعد از ماه اول، یبوست آن ها، به احتمال خیلی زیاد کاهش پیدا می کند.

 

عوارض عمل اسلیو 1

 

ساده ترین راه برای جلوگیری از یبوست، مصرف مایعات فراوان، و در برخی موارد، استفاده از داروهایی است که پزشک تجویز می کند.

اسهال نیز از عوارض گوارشی بعد از عمل اسلیو است. این مشکل به دلیل کاهش حجم معده و افزایش سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش پیش می آید.

 

خونریزی و عفونت بعد از اسلیو و درمان آن

خونریزی و عفونت از چالش های کوتاه‌ مدت جراحی اسلیو معده هستند. البته، احتمال خونریزی معمولا خفیف است و به راحتی با داروهای ضد انعقاد درمان می ‌شود.

ریسک خونریزی در عمل اسلیو، همانند سایر جراحی ها در دستگاه گوارش است.

با توجه به اینکه جراحی اسلیو به روش بسته و لاپاراسکوپی انجام می شود یعنی جراحی اسلیو معده لاپاروسکوپی ، احتمال عفونت فوق العاده کم تر از روش جراحی های باز است. اما، اگر عفونت تشخیص داده شود، برای درمان آن نیاز به آنتی بیوتیک یا عمل مجدد است. (در حین عمل جراحی، باز کردن پوست و نفوذ لاپاراسکوپ به بافت چربی باعث افتراق پوست از عضلات می‌ شود. این امر می‌ تواند به ورود میکروب ‌ها به بدن منجر شود.)

 

نکته مهم:

استفاده از برخی دارو ها و یا بیماری های زمینه ای، ریسک خونریزی حین عمل را افزایش می دهد. بنابراین، در جلسات مشاوره، حتما دکتر خود را از بیماری هایی که دارید و داروهایی که می خورید، مطلع کنید.

 

واکنش به داروی بیهوشی

برای انجام عمل اسلیو، بیماران تحت بیهوشی عمومی قرار می ‌گیرند. آنستزی عمومی ممکن است به عوارضی نظیر تهوع، استفراغ، اختلالات ریتم قلبی (آریتمی) و حتی تعریق بیش از حد منجر شود.

با توجه به همه این مسائل، مشاوره های لازم قبل از عمل با متخصص قلب و بیهوشی انجام می شود که عمل شما با حداقل ریسک انجام شود.

 

عارضه لخته شدن خون بعد از اسلیو و جلوگیری از آن

لخته شدن خون یا آمبولی یکی از عوارض جدی عمل اسلیو است. لخته خون می ‌تواند در پاها، ریه‌ ها یا سایر اندام ‌ها ایجاد شود. برای جلوگیری از لخته شدن خون، پزشکان به بیماران توصیه می‌ کنند که از جوراب‌ های فشاری (جوراب های گردش خون یا جوراب های واریس) استفاده کنند، آب بنوشند و به طور منظم راه بروند.

 

عوارض بلند مدت اسلیو

این عوارض ممکن است سال‌ ها پس از عمل نیز ادامه داشته باشند. شایع ‌ترین عوارض بلند مدت اسلیو عبارتند از:

  • سوء تغذیه: در عمل اسلیو، اگر مکمل هایی را که پزشک برای شما نسخه می کند مصرف کنید، احتمال سوء تغذیه بسیار بسیار کم است.
  • سندرم دامپینگ: سندرم دامپینگ یک اختلال گوارشی است که در آن غذا به سرعت از معده به روده کوچک منتقل می ‌شود. در صورت مصرف نوشیدنی های شیرین، یا مصرف آب همراه غذا، احتمال سندرم دامپینگ وجود دارد. اگرچه که، سندروم دامپینگ بیشتر مختص عمل های بای پس است نه اسلیو. این عارضه می ‌تواند باعث بروز علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، تعریق، ضربان قلب سریع و گرسنگی شدید شود.
  • رفلاکس معده به مری: به دلیل کاهش اندازه معده و تغییر محل دریچه بین معده و مری رخ می دهد.
  • سنگ کیسه صفرا : به دلیل کاهش وزن زیاد و سریع، ممکن است فرد دچار سنگ کیسه صفرا شود. احتمال این عارضه در افرادی که در اقوام درجه یک آنها کسی سنگ کیسه صفرا  دارد، مثل پدر، ماد، خواهر یا برادر، بیشتر از دیگران است.
  • کم‌ خونی: کم خونی به دلیل کاهش جذب آهن از غذای مصرفی پیش می آید. احتمال ایجاد کم خونی در عمل اسلیو وجود دارد، اما ساده ترین راه برای جلوگیری از کم خونی، مصرف ویتامین های گروه B است، مثل ب کمپلکس ها.

 

سوء تغذیه بعد از جراحی اسلیو معده و راه های جلوگیری

سوء تغذیه به دلیل کاهش جذب مواد مغذی از غذای مصرفی اتفاق میفتد.

احتمال سوء تغذیه بعد از جراحی اسلیو خیلی خیلی کم است. به ویژه، اگر مکمل هایی که پزشک توصیه می کند را مصرف کنید، احتمال سوء تغذیه وجود ندارد.

 

عوارض عمل اسلیو 2

 

عواملی که خطر ابتلا به سوء تغذیه بعد از اسلیو را افزایش دهند

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سوء تغذیه و مشکلات گوارشی بعد از اسلیو معده را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن: افراد مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به سوء تغذیه بعد از اسلیو هستند.
  • سابقه بیماری های گوارشی: افراد مبتلا به بیماری های گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سوء تغذیه بعد از اسلیو هستند.
  • جراحی های قبلی در ناحیه شکم: جراحی های قبلی در ناحیه شکم می توانند خطر ابتلا به سوء تغذیه و مشکلات گوارشی را افزایش دهند.
  • عدم رعایت رژیم غذایی و دستورالعمل های پزشک: عدم رعایت رژیم غذایی و دستورالعمل های پزشک می تواند خطر ابتلا به کمبود مواد غذایی یا سوء تغذیه بعد از عمل را افزایش دهد.

 

4 راه کاهش خطر ابتلا به مشکلات گوارشی بعد از عمل اسلیو

برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات گوارشی بعد از عمل اسلیو، باید 4 مورد زیر را رعایت کنند:

 

  1. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل: شما باید از خوردن غذاهای چرب، سرخ‌ شده، و شیرین خودداری کنید.
  2. خوردن وعده‌ های غذایی کوچک و مکرر: شما باید در طول روز وعده‌ های غذایی کوچک و مکرر بخورید و لقمه های خود را به خوبی بجوید.
  3. نوشیدن مایعات فراوان: شما باید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.
  4. انجام ورزش منظم: ورزش منظم به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می ‌کند.

 

6 راه کاهش خطر ابتلا به عوارض عمل اسلیو

برای کاهش خطر ابتلا به عوارض عمل اسلیو، باید 6 مورد زیر را رعایت کنید:

 

  1. انتخاب یک جراح لاغری خوب و با تجربه
  2. رعایت دستور العمل ‌های جراح چاقی و تیم جراحی
  3. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  4. انجام ورزش منظم
  5. نوشیدن آب
  6. خواب کافی
  7. مصرف پروتئین کافی یا مواد غذایی غنی از پروتئین

 

 

نتیجه ‌گیری

جراحی اسلیو معده یک روش موثر برای کاهش وزن است، اما مانند هر عمل جراحی دیگری، خطر ابتلا به عوارض جانبی را به همراه دارد.

بیماران باید قبل از تصمیم‌ گیری برای انجام این عمل، تمام جوانب آن را در نظر بگیرند و با پزشک خود مشورت کنند.

در مقایسه با دیگر روش های جراحی لاغری مانند بای پس کلاسیک و مینی بای پس معده ، هر روش دارای مزایا و عوارض خاص خود است. برای کسب بهترین نتیجه از عمل، جراح نیاز به بررسی دقیق و شناخت عمیق از نیاز ‌های فردی شما دارد. همچنین، باید به توصیه‌ ها و راهنمایی‌ های جراح چاقی خود پایبند بمانید تا عوارض و مشکلات جراحی را به حداقل برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات