مزایای عمل اسلیو

فواید اسلیو و مقایسه آن با سایر جراحی های کاهش وزن

در این مقاله، مزایای عمل اسلیو معده ، مقایسه آن با سایر جراحی های باریاتریک و سوالات متداول این جراحی را بررسی خواهیم کرد.

آیا با وجود رژیم های مختلف و برنامه های ورزشی، هنوز هم با کاهش وزن درگیر هستید؟ اگر چنین است، احتمالا جراحی چاقی برای شما مناسب باشد.

اسلیو معده یکی از روش های جراحی لاغری است که در سال‌ های اخیر به دلیل اثربخشی و خطرات کمتر در مقایسه با سایر جراحی ‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

 

مزایای عمل اسلیو

 

جراحی اسلیو معده چیست

جراحی اسلیو معده به نام اسلیو گاسترکتومی نیز شناخته می ‌شود. اسلیو یک تکنیک جراحی کاهش وزن است که شامل برداشتن بخشی از معده برای ایجاد یک معده کوچک ‌تر و لوله ‌ای شکل است.

این عمل مقدار غذایی را که می توانید بخورید محدود می کند و به شما کمک می کند سریع تر احساس سیری کنید.

برخلاف سایر جراحی های چاقی ، عمل اسلیو معده شامل تغییر مسیر روده (دور زدن روده) یا وارد کردن جسم خارجی به معده نیست.

 

مزایای جراحی اسلیو معده لاپاراسکوپی

 

  • کاهش وزن سریع: یکی از مهمترین مزایای اسلیو معده کاهش وزن سریع است. بیماران می توانند انتظار داشته باشند که تا 80 درصد از وزن اضافی خود را در سال اول پس از جراحی از دست بدهند.
  • بهبود سلامت بدن: کاهش وزن اضافی می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد. مطالعات نشان می دهد که جراحی اسلیو معده می تواند به رفع یا بهبود مشکلات مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و آپنه خواب منجر شود.
  • خطر کمتر عوارض: در مقایسه با سایر جراحی های کاهش وزن مانند بای پس معده ، جراحی اسلیو معده لاپاراسکوپی خطر عوارضی مانند سندرم دامپینگ، سوء جذب و کمبودهای تغذیه ای را کاهش می دهد.
  • نتایج دائمی: برخلاف رژیم‌ های غذایی یا برنامه‌ های ورزشی که ممکن است به کاهش موقت وزن منجر شود، جراحی اسلیو معده تا زمانی که سبک زندگی سالمی داشته باشید، نتایج ماندگار و دائمی را دارد.

 

مزایای عمل اسلیو 1

 

 

جراحی اسلیو سیستم گوارش را کمتر دستکاری می کند

در عمل اسلیو ، جراح حدود 80 درصد معده را بر می دارد. این عمل روی بخش عمودی معده انجام می شود و یک کیسه موزی شکل باقی می ماند. بقیه معده در جای خود باقی می ماند.

از آنجایی که در اسلیو گاسترکتومی هیچ بخشی از روده، کوچک نمی‌شود، نسبت به سایر روش های جراحی باریاتریک مانند بای پس معده، روشی کم تر تهاجمی تلقی می ‌شود. در نتیجه خطر عوارض مرتبط با اسلیو کم تر است.

علاوه بر این، اسلیو بر نحوه هضم غذا در روده کوچک تأثیری ندارد. این بدان معناست که بیمارانی که جراحی اسلیو انجام داده اند، می توانند مواد مغذی را به طور طبیعی از غذا جذب کنند.

جراحی اسلیو نسبت به سایر انواع جراحی لاغری، روشی کم تر مخرب است. در نتیجه، این تکنیک برای بیمارانی که به دنبال راهی کم تر تهاجمی برای کاهش وزن هستند گزینه خوبی است.

 

 

تجربه شخصی یکی از بیماران از اسلیو و مزایای آن

من همیشه اضافه وزن داشتم و وزنم همیشه باعث استرس و اضطراب من بود.

همه کار برای کاهش وزن انجام دادم، ولی هیچ روشی موثر نبود. بالاخره به نقطه ای رسیدم که به جراحی کاهش وزن فکر کردم.

با پزشکم در مورد گزینه های موجود صحبت کردم و او اسلیو معده را برای من توصیه کرد. اول مردد بودم، اما در نهایت تصمیم خودم را گرفتم.

عمل جراحی موفقیت آمیز بود و من توانستم مقدار قابل توجهی وزن کم کنم.

اسلیو زندگی من را تغییر داد و اعتماد به نفس من را بالا برد.

الان هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی احساس خیلی بهتری دارم. حالا می توانم در فعالیت هایی شرکت کنم که هرگز فکر نمی کردم امکان پذیر باشد.

 

تصاویر قبل و بعد عمل اسلیو

در ادامه 2 نمونه کار جراحی اسلیو دکتر محمد یرانی را مشاهده می کنید:

 

 

اسلیو معده 17اسلیو معده 18

 

 

برای دیدن بقیه نمونه کارها به گالری تصاویر یا صفحه اینستاگرام دکتر مراجعه کنید.

 

 

از اتاق عمل تا 45 روز بعد از اسلیو معده

فیلم زیر رضایت بیمار از کاهش وزن 18 کیلوگرم در مدت یک ماه و نیم بعد از جراحی اسلیو است:

 

 

 

 

بای پس معده بهتر است یا اسلیو معده

مقایسه عمل اسلیو با جراحی بای پس

گرچه عمل اسلیو مزایای زیادی دارد، ولی ممکن است بهترین گزینه برای همه افراد نباشد. بهترین روش جراحی باریاتریک برای هر فرد باید موردی و توسط جراح چاقی تعیین شود.

جراح پس از انجام معاینات دقیق و آزمایشات لازم، وزن اولیه و شرایط بدنی و همچنین با توجه به انتظارات شما، تعیین می کند که کدام گزینه جراحی برای شما بهترین است.

در جواب سوال بای پس معده بهتر است یا اسلیو معده باید گفت هر دو روش جراحی اگر به درستی و برای فرد مناسب انتخاب شوند نتایج بسیار چشمگیری دارند.

جراحی بای پس معده یکی دیگر از جراحی های چاقی محبوب است که شامل تغییر مسیر روده کوچک به کیسه معده جدید  و کوچکتر است. جراحی بای پس معده می تواند باعث کاهش وزن قابل توجه و بهبود بیماری های مرتبط با چاقی شود. با این حال، خطر عوارض بیشتری نیز دارد و ممکن است نیاز به مراقبت های بعدی بیشتری داشته باشد.

 

مزایای عمل اسلیو 2

 

پرسش و پاسخ مزایای عمل اسلیو همراه با برخی از رایج ترین سوالات

 

سوال: مزایای کوتاه مدت و بلند مدت جراحی اسلیو چیست؟

پاسخ: برخی از مزایای کوتاه مدت و بلند مدت جراحی اسلیو شامل کاهش وزن قابل توجه، بهبود کنترل قند خون، کاهش فشار خون، بهبود سطح کلسترول، کاهش درد مفاصل، بهبود آپنه خواب، افزایش تحرک، کاهش خطر بیماری قلبی، بهبود کیفیت زندگی، کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها و افزایش طول عمر است.

 

سوال: بعد از جراحی اسلیو چقدر می توانم وزن کم کنم؟

پاسخ: میزان کاهش وزن بسته به بدن فرد و وزن اولیه آنها متفاوت است. بیشتر افراد می توانند تا 80 درصد از وزن اضافی خود را طی 12 الی 18 ماه اول پس از جراحی کاهش دهند.

 

سوال: آیا بعد از اسلیو معده همچنان نیاز به رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش دارم؟

پاسخ: بله، حفظ یک رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی مداوم برای به حداکثر رساندن مزایا و موفقیت طولانی مدت جراحی اسلیو ضروری است. جراح چاقی یا یک متخصص تغذیه می‌ توانند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی سالم که نیازها و اهداف خاص شما را برآورده می ‌کند، داشته باشید.

 

سوال: آیا بعد از جراحی اسلیو نیاز به مصرف ویتامین ها و مکمل ها دارم؟

پاسخ: جراحی کاهش وزن به روش اسلیو ممکن است بر جذب برخی مواد مغذی تأثیر بگذارد. جراح با توجه به شرایط بدنی، نیاز شما به مصرف ویتامین ها را بررسی می کند. اگر نیاز باشد باید ویتامین ‌ها و مکمل‌ ها مانند مولتی ویتامین، کلسیم و ویتامین D را تا زمانی که پزشک شما تشخیص دهد، مصرف کنید.

 

سوال: آیا عمل اسلیو دیابت من را درمان می کند؟

پاسخ: عمل اسلیو می تواند به بهبود کنترل قند خون کمک کند و ممکن است منجر به درمان دیابت نوع 2 شود. البته نظارت بر سطح قند خون و پیروی از توصیه های پزشک برای مدیریت دیابت همچنان مهم است.

 

مزایای عمل اسلیو 3

 

سوال: آیا اسلیو تحت پوشش بیمه است؟

پاسخ: افراد با شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر می توانند از بیمه تکمیلی استفاده کنند.

 

سوال: چه مدت طول می کشد تا پس از جراحی اسلیو بهبودی حاصل شود؟

پاسخ: زمان بهبودی بعد از عمل اسلیو بسته به بدن بیمار متفاوت است. اما بیشتر افراد می توانند در عرض 1 تا 2 هفته پس از جراحی به کار و فعالیت های عادی خود بازگردند. البته شما از فردای روز عمل می توانید کارهای شخصی خود را انجام دهید. جراح چاقی دستورالعمل های خاصی را برای بهبودی پس از جراحی و محدودیت های فعالیت ارائه می دهد.

 

سوال: معایب احتمالی جراحی اسلیو چیست؟

پاسخ: در حالی که جراحی اسلیو فواید زیادی دارد، ولی مانند هر عمل دیگر برخی معایب بالقوه را نیز دارد که باید در نظر گرفت. برخی معایب احتمالی اسلیو معده لاپاراسکوپی عبارتند از:

 

  1. خطر عوارض: مانند هر جراحی دیگر، خطر عوارضی مانند خونریزی، عفونت و لخته شدن خون وجود دارد. برخی از خطرات خاص مرتبط با جراحی اسلیو شامل نشت از خط اصلی، باریک شدن معده جدید آستین شکل، و بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) است.
  2. تغییرات در هضم: اسلیو معده به طور دائم اندازه و شکل معده را تغییر می دهد که می تواند بر هضم و جذب مواد مغذی تأثیر بگذارد. به همین دلیل برخی افراد ممکن است پس از جراحی دچار تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست شوند.
  3. نیاز به پیگیری مادام العمر: همانند سایر جراحی های لاغری ، جراحی اسلیو هم نیاز به پیگیری مادام العمر با جراح برای نظارت بر وزن، تغذیه و سلامت کلی شما دارد.
  4. امکان بازیابی وزن: جراحی اسلیو در کاهش وزن قابل توجه بسیار مؤثر است. ولی اگر بیماران رژیم غذایی سالم و ورزش مداوم را رعایت نکنند، ممکن است در طول زمان دوباره افزایش وزن را تجربه کنند. همکاری نزدیک با تیم پیگیری بعد از عمل جهت تنظیم یک برنامه طولانی مدت برای مدیریت وزن پس از جراحی بسیار مهم است.

 

سوال: تجربیات کسانی که عمل اسلیو داشته اند چیست؟

پاسخ: تجربه کسانی که عمل اسلیو داشته اند بسته به فرد می تواند بسیار متفاوت باشد. در مجموع، بسیاری از بیماران می گویند که نسبت به تصمیم خود برای انجام جراحی باریاتریک احساس بسیار مثبتی دارند. آنها همچنین از کاهش وزن قابل توجه، بهبود سلامت و افزایش اعتماد به نفس، به عنوان برخی از مزایای عمل اسلیو یاد می کنند.

 

سوال: میزان موفقیت جراحی اسلیو چقدر است؟

پاسخ: میزان موفقیت عمل اسلیو به طور کلی بالا است و اکثر افراد کاهش وزن قابل توجهی را تجربه می کنند.

طبق گزارش انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا (ASMBS)، میانگین کاهش وزن اضافی برای بیماران جراحی اسلیو در دو سال اول پس از جراحی حدود 60 تا 70 درصد است. البته توجه داشته باشید که نتایج فردی بسته به عواملی مانند وزن قبل از جراحی، سلامت کلی و پیروی از یک سبک زندگی سالم بعد از جراحی می ‌تواند بسیار متفاوت باشد.

بیمارانی که به رژیم غذایی و ورزش روزانه تعهد دارند می توانند حتی تا 80 الی 100 درصد از اضافه وزن خود را در یک سال اول بعد از عمل از دست بدهند. به این معنی که طی یک سال بعد از عمل، به طور متوسط 80 درصد از وزن اضافی بدن از بین می رود. هرچه میزان همکاری بیمار بیشتر باشد میزان کاهش وزن هم بیشتر خواهد بود.

 

سوال: آیا اسلیو معده در دراز مدت خوب است؟

پاسخ: به طور کل، جراحی اسلیو معده لاپاراسکوپی به عنوان یک گزینه خوب برای کاهش وزن طولانی مدت در نظر گرفته می شود.

مطالعاتی که تاکنون انجام شده، نشان می دهد که اسلیو گزینه خوبی برای افرادی است که به دنبال راه حل ماندگار و طولانی مدت برای مشکلات وزن خود هستند.

البته، هیچ تضمینی وجود ندارد که همه کسانی که جراحی اسلیو انجام می دهند، بتوانند کاهش وزن خود را به مدت طولانی حفظ کنند.

3 نکته که می تواند بر موفقیت طولانی مدت اسلیو تأثیر بگذارد:

 

  1. تعهد بیمار به ایجاد تغییرات در شیوه زندگی، مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مداوم
  2. سلامت کلی بیمار و سابقه پزشکی
  3. پیگیری و حضور در معاینات دوره ای پس از عمل

 

سوال: آیا اسلیو معده بهتر از رژیم غذایی است؟

پاسخ: هم ورزش و هم جراحی اسلیو پتانسیل کاهش وزن قابل توجهی را دارند.

اگر به دنبال کاهش وزن کم هستید و با رژیم می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید، رژیم غذایی و ورزش منطقی ‌تر است.

ولی اگر می خواهید تغییرات اساسی ایجاد کنید و از رژیم و ورزش نتیجه رضایت بخش نگرفته اید، می توانید واجد شرایط و کاندید مناسب اسلیو معده باشید.

 

نتیجه

جراحی اسلیو معده یک گزینه لاغری و کاهش وزن موثر است که مزایای متعددی مانند کاهش وزن سریع و بهبود سلامت را به همراه دارد. با این حال، ممکن است بهترین گزینه برای همه نباشد. اگر به دنبال جراحی لاغری هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید کدام گزینه برای شما مناسب است.

علاوه بر این، با وجود اینکه جراحی اسلیو می تواند در کاهش وزن و بهبود نتایج سلامتی بسیار موثر باشد، درمان چاقی نیست و مدیریت مداوم برای حفظ کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن ضروری است.

 

دیکشنری

Body mass index (BMI) : شاخص توده بدنی

Gastroesophageal reflux disease (GERD) : بیماری ریفلاکس معده به مری

American Society for Metabolic and Bariatric Surgery (ASMBS) : انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا

 

منابع

Is Weight-Loss Surgery Effective Long Term?: Robert Snow, DO, FACOS, FASMBS: Bariatric Surgery (drrsnow.com)

 

Gastric Sleeve Surgery | Johns Hopkins Medicine

 

Gastric Surgery or Exercise? – Valeriu E. Andrei, M.D., Bariatric Associates P.A.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات