کاندید مناسب اسلیو معده

اگر قصد انجام عمل اسلیو دارید با ما همراه باشید، چون می خواهیم کمک تان کنیم تا بدانید کاندید مناسب اسلیو معده هستید یا خیر.

عمل اسلیو معده (Sleeve gastrectomy) با کوچک کردن سایز معده، اصلاح ارتباط بین معده و مغز و کاهش هورمون اشتها، کاهش وزن را برای شما به ارمغان می آورد.

 

کاندید مناسب اسلیو معده

 

کاندید مناسب عمل اسلیو

چه کسی کاندیدای مناسب برای جراحی اسلیو معده است

جراحان چاقی معتقدند که جراحی اسلیو معده یکی از مطمئن ترین و موثرترین روش ها برای درمان چاقی مرضی است.

این جراحی روشی قدرتمند برای کمک به کاهش وزن با ماندگاری طولانی مدت است.

عمل اسلیو معده برای افراد غذا خور که غذا خوردن را به هله هوله ترجیح می دهند، گزینه مناسبی است.

 

آیا شما کاندیدای جراحی اسلیو معده هستید

همه افراد دارای اضافه وزن واجد شرایط اسلیو معده نیستند. برخی از معیارها باید قبل از تایید یک بیمار برای جراحی رعایت شود.

جراحی چاقی به روش اسلیو بسیار رایج است.

در سال 2011 در ایالات متحده، اسلیو معده حدود 18 درصد از کل جراحی های باریاتریک را به خود اختصاص داد. در حالی که در سال 2019، این درصد به بیش از 61 درصد افزایش یافت. این امر نشان دهنده میزان اثربخشی و موفقیت این عمل است.

اکثر افرادی که واجد شرایط جراحی های چاقی هستند، کاندید مناسبی برای عمل اسلیو نیز هستند.

 

کاندید مناسب اسلیو معده 1

 

افراد واجد شرایط جراحی اسلیو

  1. افراد بین 14 سال تمام تا 70 سال با شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر.
  2. افراد با BMI بین 30 تا 35 ، در صورتی که فرد به یک بیماری که سلامتش را به خطر می اندازد مبتلا باشد، و کاهش وزن موثرترین راه درمان آن باشد.

برخی از بیماری های رایج مرتبط با چاقی و اضافه وزن عبارتند از:

  • دیابت
  • خواب آپنه
  • فشار خون بالا
  • کبد چرب
  • درد مفاصل
  • ناباروری در بانوان
  • ناباروری در آقایان
  • چربی خون بالا

 

  1. افرادی که جراح تشخیص دهد سیستم جذبی دستگاه گوارش آنها بهتر است دستکاری نشود. به عنوان مثال بیمارانی که داروهای صرع و داروهای مختلف به علت بیماری زمینه ای شدید استفاده می کنند و باید مادام العمر دارو را استفاده کنند. با روش های بای پس همانطور که جذب غذا کم می شود جذب دارو هم کم می شود و این امر ممکن است باعث شعله ور شدن بیماری زمینه ای فرد شود. مثلا اگر عمل بای پس برای بیماری که صرع دارد و تشنج می شود انجام شود، داروی تشنج جذب نمی شود و ممکن است بعد از عمل دچار تشنج شود. بنابراین، این دسته افراد گروهی هستند که باید حتما برای آنها عمل اسلیو انجام شود.
  2. افرادی که به علت بیماری خاصی روزانه کورتون مصرف می کنند. عمل بای پس برای این افراد ممنوع است و باید حتما اسلیو معده برایشان انجام شود.
    افراد واجد شرایط اسلیو
  3. گروه دیگر بیمارانی هستند که در گذشته جراحی های شکمی به روش باز داشته اند. این گروه ممکن است دچار چسبندگی های متعدد روده باشند و امکان انجام جراحی های بای پس وجود نداشته باشد. بنابراین گزینه انتخابی، ایمن و کم عارضه برای این افراد هم اسلیو معده است.
  4. گروه دیگر بیمارانی که در آندوسکوپی قبل از عمل، زخم های متعدد یا پولیپ های متعدد در معده آنها نشان داده شده است. در جراحی های بای پس چون قسمت بزرگی از معده داخل شکم باقی می ماند و فقط لوله کوچکی از معده به روده پیوند می شود، قسمتی از معده که داخل شکم باقی می ماند دیگر از طریق اندوسکوپی قابل دسترسی نیست. بنابراین اگر پولیپی تبدیل به بدخیمی شود یا نیاز به پیگیری آندوسکوپی داشته باشد، آندوسکوپ به آن منطقه از معده نمی رسد. پس به طور خلاصه بیمارانی که در نواحی مختلف از معده شان پولیپ دارند و برای پیگیری پولیپ ها نیاز به آندوسکوپی های سریال دارند هم، کاندید جراحی اسلیو هستند. چون بعد از عمل اسلیو، اندوسکوپی های سریال جهت پیگیری قابل انجام است ولی در عمل بای پس بررسی معده ی باقیمانده توسط اندوسکوپی قابل انجام نیست.
  5. افرادی که در سابقه خانوادگی و اقوام درجه یک مثل پدر، مادر، خواهر یا برادر دچار بیماری های بدخیم معده مثل سرطان معده هستند، باید حتما جراحی اسلیو برایشان انجام شود چون در آینده نیاز به پیگیری دارند و بای پس برای این افراد ممنوع است.
  6. کاندیداهای مناسب جراحی اسلیو معده باید بتوانند استرس فیزیکی ناشی از جراحی را کنترل کنند.
  7. آمادگی روحی و روانی بسیار مهم است. عمل اسلیو معده مستلزم یک سری تغییرات چشمگیر در شیوه زندگی است که می تواند در روزهای اول پس از عمل استرس زا باشد. بنابراین، داشتن هدف و نگرش صحیح نسبت به رژیم غذایی و فعالیت بدنی می تواند خیلی کمک کننده باشد. به همین دلیل است که برخی افراد قبل از عمل نیاز به مشاوره روانشناختی دارند.
    افراد واجد شرایط عمل اسلیو
  8. داشتن 14 سال تمام یا بیشتر. بیماران کمتر از 14 سال ممکن است به طور کامل رشد نکرده باشند، و این موضوع می تواند احتمال خطر عوارض حین جراحی را افزایش دهد. بعد از 14 سالگی افراد از لحاظ رشد و بلوغ، هورمون های زنانه و مردانه و تکامل صفحات استخوانی به مرحله مطلوبی می رسند و اضافه وزن می تواند برای آنها اثرات خیلی بدی داشته باشد.
  9. داشتن انتظارات واقع بینانه در مورد جراحی و نتایج آن. جراحی چاقی جادو نیست که فورا منجر به کاهش وزن شود. کسب نتیجه رضایت بخش نیاز به همکاری مداوم بیمار دارد.
  10. متعهد بودن به ایجاد تغییرات دائمی در سبک زندگی. برای مشاهده نتایج طولانی مدت، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم لازم است. همچنین، بیماران باید از مصرف سیگار و الکل خودداری کنند، زیرا مصرف الکل و سیگار کشیدن می تواند به افزایش وزن و افزایش احتمال عوارض و خطرات عمل کمک کند. برای موفقیت آمیز بودن جراحی، باید برای ایجاد تغییرات بزرگ آماده باشید.
  11. عدم انجام هیچ گونه جراحی چاقی قبلی روی معده.
  12. درک خطرات و مزایای جراحی
  13. تلاش های ناموفق برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش. افرادی که از طریق رژیم غذایی و ورزش برای لاغری موفق نبوده اند، ممکن است کاندیدای خوبی برای جراحی اسلیو معده باشند.
  14. متعهد بودن به پیگیری منظم. برای کسب بهترین نتایج از عمل، بیماران باید به طور منظم در ویزیت های دوره ای بعد از جراحی حضور یابند. ویزیت های دوره ای به جراح چاقی اجازه می دهد تا پیشرفت بیمار را زیر نظر داشته و موارد احتیاطی لازم را انجام دهد.

به طور کلی، جراحان چاقی کاندید مناسب بودن برای جراحی باریاتریک و به طور خاص، کاندید مناسب اسلیو معده را به صورت موردی در نظر می گیرند. به این معنی که روش جراحی چاقی مناسب، ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد.

اگر تصمیم به انجام عمل چاقی دارید، اولین قدم شما این است که یک جلسه مشاوره با ما در گروه متخصصین جراحی چاقی دکتر محمد یرانی داشته باشید تا بتوانیم شرایط سلامت و سبک زندگی شما را به طور کامل ارزیابی کنیم، و مشخص کنیم که آیا واجد شرایط عمل اسلیو معده هستید یا خیر.

 

آیا من کاندید خوبی برای اسلیو معده هستم

گام برداشتن به سمت جراحی باریاتریک ، کاری نیست که یک شبه انجام دهید.

معمولا این تصمیم پس از تلاش های ناموفق برای کاهش وزن گرفته می ‌شود.

ولی اگر این تصمیم مهم را گرفته اید، باید بدانید که کدام روش جراحی چاقی برای اهداف و شرایط شما بهترین گزینه است.

یکی از روش های جراحی باریاتریک ، اسلیو معده است.

بیایید نگاهی به چگونگی و نحوه عملکرد عمل اسلیو معده بیندازیم و ببینیم آیا شما کاندید خوبی برای این عمل هستید یا خیر.

 

 

چه کسانی نمی توانند جراحی اسلیو معده را انجام دهند

با اینکه اسلیو یک جراحی کاهش وزن ایمن و موثر برای بسیاری از بیماران است، افراد خاصی هستند که ممکن است کاندیدای مناسبی برای این عمل نباشند.

  • بیمارانی که ریفلاکس شدید اسید معده به مری دارند، نمی توانند عمل جراحی اسلیو را انجام دهند.
  • علاوه بر این، افراد با شرایط پزشکی خاص، مانند اختلالات خونریزی یا سابقه جراحی معده، ممکن است کاندیدای خوبی برای این روش نباشند.
  • به بیمارانی که باردار هستند یا قصد دارند در آینده نزدیک باردار شوند نیز توصیه می شود که جراحی را به تعویق بیاندازند، زیرا جراحی کاهش وزن می تواند بر باروری و نتایج بارداری تأثیر بگذارد.

 

کاندید مناسب اسلیو معده 3

 

برای بیماران مهم است که تاریخچه سلامت فردی و نگرانی های خود را با جراح خود در میان بگذارند تا تعیین کنند که آیا اسلیو گاسترکتومی گزینه ایمن و مناسب برای آنها است یا خیر.

 

 

میزان مرگ و میر پس از اسلیو معده

عمل اسلیو معده لاپاراسکوپی در کمک به کاهش وزن و مدیریت بیماری های مرتبط با چاقی موثر است.

اسلیو گاسترکتومی علاوه بر کاهش وزن مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا و آپنه خواب را بهبود می بخشد یا حتی آن ها را برطرف می کند.

در مورد میزان مرگ و میر بعد از اسلیو ، مطالعات نشان داده اند که خطر مرگ پس از عمل اسلیو کم است و میزان مرگ و میر تخمینی کمتر از 1٪ است.

با این حال، مانند هر جراحی دیگری، خطرات و عوارض بالقوه مرتبط با جراحی اسلیو وجود دارد، و بیماران باید قبل از انجام عمل در مورد این خطرات به طور کامل با جراح خود مشورت کنند.

 

اسلیو معده چیست

  • در روش جراحی اسلیو معده (اسلیو گاسترکتومی)، جراح چاقی برش های کوچکی در شکم شما ایجاد می کند و سپس از یک دوربین و ابزار تخصصی برای برداشتن بخشی از معده شما استفاده می کند.
  • این روش جراحی لاپاراسکوپی نامیده می شود. روش جراحی پیشرفته لاپاراسکوپی که توسط لاپاراسکوپ و با ایجاد برش های کوچک انجام می شود، می تواند خطرات عمل و دوران بهبودی شما را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • در بیشتر موارد، جراح حدود 80 تا 85 درصد از معده شما را برمی دارد و معده جدید شما شبیه یک لوله کوچک یا آستین لباس است.
  • همچنین جراح بخشی از معده شما که هورمون های گرسنگی (گرلین) را ترشح می کند، حذف می کند. این کار به کنترل اشتهای شما بعد از جراحی کمک می کند.
  • کاهش سایز معده باعث کاهش میزان غذای مصرفی شما می شود و شما زودتر احساس سیری می کنید. در نتیجه پر خوری نمی کنید.

 

کاندید مناسب اسلیو معده 2

 

مزیت اسلیو معده

یکی از مزایای عمل اسلیو معده این است که تغییری در روده های شما ایجاد نمی کند، این امر به بدن شما اجازه می دهد ویتامین ها و مواد مغذی حیاتی را جذب کند.

 

 

هزینه عمل اسلیو

هزینه اسلیو معده لاپاراسکوپی به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله:

  • مرکز جراحی
  • تجربه جراح چاقی
  • نیازها و شرایط فردی بیمار

اگر بیمار معیارهای خاصی را داشته باشد، مانند داشتن شاخص توده بدنی 40 یا بالاتر، یا داشتن BMI 35 یا بالاتر با شرایط سلامت مرتبط با چاقی، می تواند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرد.

 

 

ماندگاری عمل اسلیو معده چقدر است

اسلیو یک جراحی کاهش وزن دائمی است، به این معنی که تغییرات ایجاد شده در معده دائمی است و قابل برگشت نیست. با این حال، موفقیت جراحی از نظر کاهش وزن و حفظ وزن می تواند از بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد.

مطالعات نشان داده است که اکثر بیماران می توانند انتظار داشته باشند که تا 80 درصد از وزن اضافی خود را طی یک سال اول پس از جراحی از دست بدهند. پس از آن، سرعت کاهش وزن ممکن است کاهش یابد. اگر بیماران عادات سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم را حفظ نکنند، ممکن است در طول زمان دوباره برگشت وزن را تجربه کنند.(اگرچه بیماران هرگز به وزن اولیه خود نمی رسند، اما ممکن است درجاتی از بازگشت وزن را بر اساس میزان پایبندی به لایف استایل شان تجربه کنند).

نتایج بلند مدت اسلیو معده می ‌تواند متفاوت باشد، ولی بسیاری از بیماران کاهش وزن پایدار و بهبود سلامت کلی و کیفیت زندگی را تا سال‌ ها پس از جراحی گزارش می‌ دهند.

 

بعد از اسلیو گاسترکتومی چقدر وزن کم می کنید

میزان کاهش وزنی که یک بیمار می تواند پس از اسلیو انتظار داشته باشد، می تواند بسته به عوامل مختلفی از جمله وزن اولیه، سن، جنسیت و سلامت کلی بدن متفاوت باشد.

به طور متوسط، بیماران می توانند انتظار داشته باشند که 80 درصد از وزن اضافی خود را طی یک سال پس از جراحی از دست دهند.

توجه به این نکته مهم است که نتایج کاهش وزن ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و حفظ یک سبک زندگی سالم با ورزش منظم و یک رژیم غذایی متعادل برای موفقیت طولانی مدت پس از اسلیو گاسترکتومی بسیار مهم است.

 

کاندید مناسب اسلیو معده 4

 

عمل اسلیو کدام بیماری ها را درمان می کند

عمل جراحی اسلیو یکی از انواع جراحی های باریاتریک است. روش اسلیو هم مانند سایر روش های جراحی لاغری توانایی درمان تمام بیماری های مرتبط با چاقی را دارد. مانند دیابت، فشار خون، کبد چرب، ناباروری در خانم ها و آقایان، آپنه خواب و غیره.

 

سخن آخر

جراحی اسلیو معده می تواند به افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند کمک کند تا به اهداف کاهش وزن خود برسند.

اگر قصد انجام جراحی اسلیو را دارید، بهترین راه برای فهمیدن اینکه کاندید مناسب اسلیو معده هستید یا خیر، صحبت با یک جراح چاقی واجد شرایط است.

جراح با انجام بررسی ها و آزمایشات لازم به شما می گوید واجد شرایط جراحی چاقی هستید یا خیر، و اگر هستید کدام روش جراحی برای شما بهتر است.

برای تعیین وقت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی اسلیو معده همین امروز با ما تماس بگیرید!

اطلاعات تماس با ما

09128629202

info@dryarani.com

 

دیکشنری

Sleeve gastrectomy : اسلیو گاسترکتومی یا جراحی اسلیو معده

Ghrelin Hormone : گرلین هورمون گرسنگی است و اشتها را تحریک می کند.

 

منابع

https://www.wliaz.com/blog/am-i-a-good-candidate-for-the-gastric-sleeve

 

https://www.marinahospital.com/blog/who-is-a-good-candidate-for-gastric-sleeve-surgery

 

https://miamisleevecenter.com/blog-post/how-to-qualify-for-gastric-sleeve-optimal-candidates

 

https://www.thelondonobesitygroup.co.uk/who-is-suitable-for-gastric-sleeve-surgery.php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات