افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری

 

جراحی های لاغری، مانند اسلیو معده و بای پس معده، راه های موثری برای کاهش وزن در افراد با چاقی شدید یا چاقی مفرط هستند. شل شدن و افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری ، یکی از عوارض شایع این جراحی ها است.

افتادگی و شلی زمانی رخ می دهد که پوست به اندازه کافی انعطاف پذیر نباشد تا بتواند با کاهش وزن سازگار شود. افتادگی پوست می تواند در ناحیه شکم، سینه ها، بازوها، و ران ها رخ دهد.

 

افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری

 

دلیل افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری

پوست یک ارگان زنده است که از لایه های مختلف سلولی تشکیل شده است. این لایه ها شامل اپیدرم (لایه خارجی)، درم (لایه میانی) و هیپودرم (لایه زیرین) هستند.

  1. اپیدرم لایه بیرونی پوست است و از سلول های مرده تشکیل شده است. این لایه نقش محافظتی را ایفا می کند و از پوست در برابر آسیب های محیطی محافظت می کند.
  2. درم لایه میانی پوست است و از سلول های زنده، کلاژن و الاستین تشکیل شده است. کلاژن ماده ای است که به پوست استحکام و انعطاف می بخشد. الاستین ماده ای است که به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد.
  3. هیپودرم لایه زیرین پوست است و از چربی، رگ های خونی و اعصاب تشکیل شده است.

با افزایش وزن، پوست کشیده می شود تا بتواند از چربی اضافی محافظت کند. با کاهش وزن، ممکن است پوست به اندازه کافی انعطاف پذیر نباشد تا با کاهش حجم چربی سازگار شود. در نتیجه، پوست اضافی آویزان می شود و افتادگی پوست رخ می دهد.

در جراحی باریاتریک یا جراحی چاقی ، معمولاً چربی ‌های زیر پوستی نیز کاهش می‌ یابند که باعث تراکم کمتر پوست و افتادگی آن می ‌شود.

 

 

عواملی که خطر افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری را افزایش می دهند

عوامل مختلفی می توانند خطر افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری را افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

 

  • وزن اولیه خیلی زیاد: اگر وزن شما قبل از عمل خیلی زیاد باشد (BMI یا شاخص توده بدنی بالا داشته باشید)، احتمال شل شدن پوست بیشتر است.
  • میزان کاهش وزن: هرچه میزان کاهش وزن بیشتر باشد، خطر افتادگی پوست بیشتر است.
  • سرعت کاهش وزن: کاهش وزن سریع، خطر افتادگی پوست را افزایش می دهد.
  • سن: افراد مسن بیشتر از افراد جوان دچار افتادگی پوست می شوند.
  • ژنتیک: برخی افراد به طور ژنتیکی بیشتر مستعد شلی و افتادگی پوست هستند.
  • سیگاری بودن: مصرف دخانیات می تواند روی قوام و سفتی پوست اثر بد بگذارد و آن را شل کند.
  • نوع جراحی لاغری: جراحی های لاغری که منجر به کاهش وزن سریع تر می شوند، مانند جراحی بای پس معده، بیشتر باعث افتادگی پوست می شوند.
  • فرم و شکل اولیه بدن شما: یعنی شما بیشتر در کدام مناطق چربی اضافی دارید. اگر شما بیشتر از ناحیه شکم چاق باشید، احتمال افتادگی در ناحیه شکم بیشتر خواهد بود. ولی اگر چربی در بدن شما پخش شده باشد، این احتمال کم تر است.
  • مدت زمان چاقی قبل عمل: هر چه مدت چاقی شما قبل از عمل، بیشتر بوده باشد، احتمال شلی پوست بعد عمل بیشتر است. زیرا پوست شما مدت زیادی کشیده شده بوده و قدرت ارتجاعی خود را از دست داده، پس تمایل کم تری به جمع شدن و سفت شدن دارد.

 

 

پیشگیری از افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری

روش هایی که می تواند به پیشگیری از افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری کمک کند، عبارتند از:

 

  • کاهش وزن تدریجی: کاهش وزن تدریجی به پوست فرصت می دهد تا با کاهش حجم چربی سازگار شود.
  • ورزش منظم: ورزش منظم به تقویت عضلات و سفت شدن پوست کمک می کند. ورزش های هوازی، مانند پیاده روی، دویدن و شنا، می تواند به کاهش چربی بدن کمک کند. ورزش های قدرتی، مانند وزنه برداری، می تواند به تقویت عضلات و سفت شدن پوست کمک کند.
  • هیدراته نگه داشتن بدن: نوشیدن آب کافی به جوان ماندن پوست و جلوگیری از افتادگی کمک می کند.
  • مصرف ویتامین ها و مواد معدنی: برخی ویتامین ها و مواد معدنی، مانند کلاژن، الاستین و ویتامین C، B-complex به حفظ سلامت پوست کمک می کنند.
  • رژیم غذایی مناسب: مصرف مواد غذایی پر پروتئین، هم باعث لاغری می شود و هم از شل شدن پوست جلوگیری می کند.
  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست: محصولات مراقبت از پوست می توانند به حفظ رطوبت پوست و کاهش چین و چروک کمک کنند.
  • ماساژ: ماساژ دادن باعث افزایش جریان خون، کلاژن سازی و افزایش خاصیت الاستیسیتی یا ارتجاعی پوست می شود. پس به سفت شدن بدن کمک می کند.

 

افتادگی پوست بعد از عمل چاقی بیشتر در چه قسمت هایی از بدن اتفاق می افتد؟

افتادگی پوست بعد جراحی چاقی بیشتر در قسمت هایی از بدن رخ می دهد که بیشترین میزان چربی را دارند، مانند شکم، سینه، بازوها، ران ها و ساق پا. زیرا این قسمت ها پوست بیشتری دارند که باید جمع و سفت شود.

 

درمان شلی پوست بعد از جراحی چاقی

 

افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری 1

 

اگر بعد از جراحی چاقی دچار شلی و افتادگی پوست شدید، روش های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. این درمان ها عبارتند از:

 

1.لیفتینگ

لیفتینگ یک عمل جراحی زیبایی است که برای برداشتن پوست اضافی و سفت کردن پوست استفاده می شود. لیفتینگ می تواند در ناحیه شکم، سینه، بازوها، ران ها و ساق پا انجام شود.

 

2. ترمیم پوست

ترمیم پوست یک روش غیر جراحی است که برای سفت کردن پوست استفاده می شود. این روش با استفاده از لیزر، امواج رادیویی یا امواج اولتراسوند (مانند آر اف و هایفو) باعث تحریک کلاژن سازی و تولید الاستین می شود.

 

3. تزریق ژل یا چربی

تزریق ژل یا چربی برای پر کردن پوست و کاهش ظاهر افتادگی پوست استفاده می ‌شود. این روش برای افتادگی پوست خفیف موثر است.

 

4. جراحی زیبایی یا جراحی پلاستیک

جراحی زیبایی یا جراحی پلاستیک بعد از جراحی لاغری ، به جراحی هایی گفته می شود که برای بهبود ظاهر و فرم بدن بعد از جراحی لاغری انجام می شود، مانند ابدومینوپلاستی. عمل زیبایی یا جراحی پلاستیک بعد از جراحی لاغری، می تواند به بهبود اعتماد به نفس بیمار کمک کند.

 

 

انتخاب بهترین روش درمان افتادگی پوست

انتخاب بهترین روش درمان افتادگی پوست به عوامل مختلفی، مانند میزان افتادگی پوست، سن بیمار، وضعیت سلامت بیمار و بودجه او بستگی دارد.

 

 

حرکات ورزشی برای رفع یا جلوگیری از افتادگی پوست

 

افتادگی پوست بعد از جراحی لاغری 2

 

در ادامه، چند حرکت ورزشی برای رفع یا جلوگیری از شلی و افتادگی پوست را توضیح می دهیم:

 

1.پلانک

پلانک یک حرکت ورزشی عالی برای تقویت عضلات مرکزی بدن است. عضلات مرکزی محکم، می توانند به سفت شدن پوست در ناحیه شکم و سینه کمک کنند.

 

2. کرانچ

کرانچ یک حرکت ورزشی مفید برای تقویت عضلات شکم است. عضلات شکم محکم می توانند به سفت شدن پوست در ناحیه شکم کمک کنند.

 

3. پرس سینه

پرس سینه یک تمرین عالی برای تقویت عضلات سینه است.

 

4. پرس بازو

پرس بازو یک حرکت خیلی خوب برای تقویت عضلات بازو است.

 

5. کشش

حرکات کششی می تواند باعث بهبود انعطاف پذیری پوست شود. انعطاف پذیری بیشتر پوست می تواند به کاهش ظاهر افتادگی پوست کمک کند. بعد از هر تمرین، چند دقیقه را به کشش اختصاص دهید.

 

 

آیا تمام بیماران بعد از جراحی کاهش وزن دچار افتادگی پوست می‌ شوند؟

خیر، تمام بیماران بعد از جراحی کاهش وزن دچار افتادگی پوست نمی ‌شوند. عواملی که بالاتر ذکر کردیم، مانند کاهش وزن سریع و کاهش وزن زیاد می تواند احتمال این امر را افزایش دهد، ولی برای همه اتفاق نمی افتد.

 

شل شدن پوست پس از جراحی باریاتریک چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

شل شدن و افتادگی پوست پس از جراحی باریاتریک می تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند، از جمله:

 

  • کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس فرد.
  • مشکلات جسمی، مانند درد و ناراحتی.
  • جوش و عرق سوزی، زیرا پوست روی هم می افتد.
  • عفونت، به دلیل اینکه مدام عرق سوز می شود و تمیز کردن آن سخت تر است.
  • ایجاد مشکلات زیبایی، مانند تغییر شکل بدن.

 

 

زمان مناسب برای انجام جراحی پلاستیک بعد از جراحی چاقی

زمان مناسب برای انجام جراحی زیبایی مانند ابدومینوپلاستی بعد از جراحی های باریاتریک، زمانی است که کاهش وزن شما پایدار شده باشد. این زمان معمولاً حدود 18 تا 24 ماه بعد از جراحی لاغری است.

در این مدت، پوست فرصت سازگار شدن با کاهش وزن شما را خواهد داشت. اگر قبل از این زمان جراحی زیبایی انجام دهید، ممکن است، نتیجه جراحی مطلوب نباشد.

مهم است که قبل از جراحی زیبایی، شرایط شما توسط یک جراح پلاستیک مجرب بررسی شود. جراح پلاستیک به شما می گوید که آیا جراحی زیبایی برای شما مناسب است یا خیر.

 

نتیجه گیری

افتادگی پوست بعد از جراحی های لاغری مانند اسلیو معده یکی از عوارض جراحی چاقی است که می تواند به دلیل کاهش وزن سریع و زیاد رخ دهد.

علت اصلی افتادگی پوست، کاهش قدرت ارتجاعی پوست است.

افتادگی پوست بعد از جراحی چاقی می تواند یک عارضه ناخوشایند باشد، اما همچنین می تواند یک نشانه مثبت باشد. زیرا، نشان می دهد که فرد در تلاش برای بهبود سلامت خود بوده، و این تلاش موفقیت آمیز بوده است.

با ورزش منظم، رژیم غذایی پر پروتئین، استفاده از مکمل ها و غیره، بسیاری از افراد می توانند افتادگی پوست خود را کاهش دهند و ظاهری مناسب تر داشته باشند.

بنابراین، اگر با افتادگی و شلی پوست بعد از جراحی لاغری دست و پنجه نرم می کنید، نگران نباشید. این یک عارضه طبیعی است که می تواند با تلاش و پشتکار کاهش یابد.

 

دیکشنری

Body mass index (BMI) : شاخص توده بدنی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات