شکست در جراحی باریاتریک

چه زمانی جراحی باریاتریک با شکست مواجه می شود

علیرغم مزایای بسیار، مانند هر عمل جراحی دیگر امکان شکست در جراحی باریاتریک هم وجود دارد، و ممکن است برخی بیماران نتیجه دلخواه از عمل را کسب نکنند.

اما دلایل این شکست چه می تواند باشد؟ و چه زمانی جراحی باریاتریک با شکست مواجه می شود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

جراحی باریاتریک که با عنوان جراحی کاهش وزن نیز شناخته می شود، یک نوع جراحی است که به افراد دارای اضافه وزن یا چاق کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهند.

 

شکست در جراحی باریاتریک

 

جراحی های باریاتریک شامل روش‌ هایی مانند بای پس معده، اسلیو معده و باندینگ قابل تنظیم معده است که روش باندینگ معده یا حلقه گذاری روشی منسوخ شده است.

گرچه جراحی چاقی می تواند در کمک به کاهش وزن افراد و بهبود سلامت کلی آنها بسیار موثر باشد، ولی ممکن است برخی افراد به نتایج مطلوب از جراحی دست پیدا نکند.

البته امروزه اکثر روش های جراحی چاقی به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. روش لاپاراسکوپی میزان درد، عوارض و مدت زمان بستری در بیمارستان را به حداقل می رساند.

در این مقاله، دلایل شکست جراحی چاقی و همچنین گزینه‌ های موجود برای افرادی که جراحی چاقی ناموفق را تجربه کرده‌ اند، بررسی خواهیم کرد.

 

عناوین مقاله:

  • دلایل شکست جراحی چاقی

  1. عدم پیگیری بیماران برای حضور در ویزیت های دوره ای
  2. عدم رعایت دستورات غذایی و ورزشی بعد از عمل
  3. عدم انجام آزمایشاتی که برای اصلاح مواد معدنی و ویتامین ها در بدن تجویز می شود
  4. عوامل روانی مانند خوردن روانی یا عدم حمایت
  5. تغییرات و به وجود آمدن شرایط بزرگ جدید در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و یا مربوط به سلامتی
  6. شعله ور شدن یا به وجود آمدن بیماری های دیگر
  7. عوارض پزشکی
  8. انتخاب جراح چاقی نامناسب
  • گزینه های موجود برای افرادی که جراحی چاقی ناموفق را تجربه کرده اند

  1. جراحی چاقی مجدد یا جراحی ترمیمی
  2. مدیریت پزشکی و داروهای کاهش وزن
  3. تغییرات رفتاری و سبک زندگی

 

دلایل شکست جراحی چاقی

دلایل متعددی وجود دارد که می تواند باعث شکست در جراحی باریاتریک شود. یکی از شایع ترین دلایل، عدم پیگیری کافی و عدم رعایت دستورالعمل های بعد از جراحی است.

  • پس از جراحی چاقی ، پیروی از رژیم غذایی، ورزش و حضور در ویزیت های منظم با جراح چاقی برای افراد مهم است. اگر این دستورالعمل ها رعایت نشود، کاهش وزن ممکن است چندان قابل توجه نباشد یا دوباره وزن اضافه کنید.
  • یکی دیگر از دلایل شکست در جراحی چاقی عوامل روانی مانند غذا خوردن روانی یا عدم حمایت از جانب نزدیکان است. بسیاری از افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند، مشکلات روحی روانی اساسی دارند که به افزایش وزن آنها کمک می کند. عدم درمان این مشکلات قبل از عمل، حفظ کاهش وزن پس از جراحی را برای بیمار دشوار می کند.
  • انجام آزمایشاتی که پزشک برای اصلاح مواد معدنی و ویتامین ها در بدن تجویز می کند بسیار مهم است، زیرا کمبود ویتامین ها و یکسری مواد مغذی در بدن می تواند منجر به شکست کاهش وزن شود.

    ادامه دلایل شکست جراحی

  • شعله ور شدن یا به وجود آمدن بیماری های جدید یکی دیگر از دلایل شکست در جراحی لاغری است. زیرا این موارد اجازه نمی دهند شما تمرکز کامل روی کاهش وزن داشته باشید. این مشکلات می تواند شامل استرس های خانوادگی، انواع بیماری هایی که از قبل وجود داشته یا به آن مبتلا می شوید، باشد. مثلا در زمان پاندمی کرونا این اتفاق زیاد پیش می آمد و بیماری که عمل کرده بود، ممکن بود به کوید مبتلا شود و از مسیر کاهش وزن خارج شود.
  • به وجود آمدن شرایط جدید بزرگ در زندگی مانند مهاجرت، جدایی از همسر یا خیلی مسائل دیگر که باعث آسیب اجتماعی به فرد می شود می تواند تاثیر منفی در نتیجه عمل داشته باشد و فرد را از مسیر کاهش وزن خارج کند.
  • عوارض پزشکی نیز می تواند باعث شود نتیجه مطلوب از جراحی چاقی حاصل نشود. این عوارض می تواند شامل عفونت، نشتی، خونریزی و لخته شدن خون باشد. در برخی موارد، افراد ممکن است عوارضی را تجربه کنند که نیاز به جراحی اضافی دارد.
  • در نهایت یکی از مهمترین مواردی که می تواند از شکست عمل چاقی جلوگیری کند، انتخاب یک جراح چاقی خوب و با تجربه است. جراح چاقی حاذق سعی می کند خصوصیات رفتاری شما را بشناسد و با انجام بررسی های دقیق به شما می گوید کدام نوع عمل لاغری برای شما بهترین است. همچنین یک جراح متبحر، تجربه عمل های زیادی دارد که این امر می تواند احتمال بروز عوارض جراحی را به حداقل برساند و خیال شما را آسوده کند.

 

شکست در جراحی باریاتریک 1

 

گزینه های موجود برای افرادی که جراحی چاقی ناموفق را تجربه کرده اند

اگر جراحی باریاتریک به نتایج مطلوب نرسد، گزینه های مختلفی برای بیمار وجود دارد.

  • یکی از گزینه ها جراحی مجدد یا جراحی چاقی ترمیمی است، که در آن جراحی اولیه اصلاح می شود یا یک جراحی جدید برای رفع مشکلاتی که ممکن است منجر به شکست عمل شده باشد، انجام می شود.

با این حال، جراحی مجدد لاغری خطر عوارض بیشتری به همراه دارد و باید قبل از اقدام مزایا و خطرات آن را سنجید.

  • گزینه دیگر برای افرادی که از عمل چاقی نتیجه دلخواه را کسب نکرده اند، مدیریت پزشکی و داروهای کاهش وزن است. این مورد می تواند شامل استفاده از داروهایی مانند اورلیستات (orlistat)، لیراگلوتاید (liraglutide) و فنترمین-توپیرامات (phentermine-topiramate) باشد.

این داروها می توانند به کاهش وزن کمک کنند، اما درک این نکته مهم است که این داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و برای همه افراد مناسب نباشند.

  • تغییرات رفتاری و سبک زندگی نیز می تواند در کمک به افرادی که شکست در جراحی کاهش وزن را تجربه کرده اند، موثر باشد. این مورد شامل تغییراتی مانند اصلاح رژیم غذایی و عادات ورزشی و همچنین مشاوره با یک مشاور یا درمانگر است.

 

نتیجه

با بررسی همه این موارد به این نتیجه می رسیم که انتخاب جراح چاقی حاذق می تواند بسیار در نتیجه عمل لاغری تاثیر گذار باشد.

با انتخاب بهترین دکتر جراحی چاقی شما می توانید اطمینان داشته باشید که خطر عوارض عمل به حداقل می رسد. همچنین مشاوره و درخواست کمک از تیم پیگیری و پشتیبانی بعد از عمل به شما کمک می کند قدم های استوار تری در مسیر کاهش وزن و سلامت خود بردارید.

جراحی لاغری یک روش بسیار کارآمد برای کاهش وزن و بهبود سلامت افراد دارای اضافه وزن یا چاق است.

با این حال، ممکن است عمل چاقی به نتایج مطلوب نرسد. دلایل شکست جراحی چاقی می ‌تواند شامل پیگیری ناکافی و عدم رعایت دستورالعمل ‌های بعد از جراحی، عوامل روان ‌شناختی مانند غذا خوردن احساسی یا غیره باشد.

افرادی که یک جراحی باریاتریک ناموفق را تجربه کرده ‌اند، گزینه‌ های متعددی پیش رو دارند. این موارد شامل جراحی ترمیمی چاقی ، استفاده از داروهای کاهش وزن و تغییرات سبک زندگی است.

همچنین شایان ذکر است که جراحی باریاتریک یک جراحی بزرگ است و سطحی از خطرات مانند عفونت، خونریزی، لخته شدن خون و سایر عوارض را به همراه دارد.

عمل چاقی باید پس از شکست سایر روش های کاهش وزن، به عنوان راه حل درمان چاقی در نظر گرفته شود.

علاوه بر این، جراحی چاقی یک راه حل سریع نیست و نیازمند تعهد مادام العمر به یک سبک زندگی سالم، از جمله یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم برای اطمینان از بهترین نتایج ممکن است.

نکته

انتخاب نوع جراحی لاغری هم در نتیجه عمل بسیار تاثیرگذار است. زیرا انتخاب بهترین روش جراحی باریاتریک موردی است و برای هر فرد متفاوت است. به این معنی که ممکن است یک نوع روش جراحی برای یک فرد مناسب باشد ولی برای دیگری مناسب نباشد.

بهترین روش عمل چاقی برای هر فرد را جراح چاقی با انجام بررسی ها و آزمایشات دقیق تعیین می کند. پس قبل از هرگونه تصمیمی، حتما با یک جراح چاقی خوب مشاوره کنید.

در نتیجه، جراحی چاقی می تواند ابزاری موثر برای کاهش وزن باشد، اما درک این نکته مهم است که ممکن است همیشه موفقیت آمیز نباشد.

 

 



شکست در جراحی باریاتریک 2

 

 

سوالات متداول: شکست در جراحی باریاتریک

تعریف شکست در جراحی چاقی چیست؟

تعریف شکست در جراحی چاقی به مواردی اطلاق می شود که بیماران پس از انجام عمل به نتایج مطلوب یا اهداف کاهش وزن دست پیدا نمی کنند.

 

چه زمانی جراحی چاقی با شکست مواجه می شود؟

اگرچه جراحی چاقی مزایای زیادی دارد، اما مانند هر روش جراحی دیگری، احتمال شکست در جراحی چاقی وجود دارد. برخی بیماران ممکن است به دلیل عدم رعایت شیوه زندگی سالم و یا انتخاب تیم جراحی چاقی نامناسب به نتیجه مطلوب دست پیدا نکنند.

 

کدام جراحی لاغری بیشترین میزان شکست را دارد؟

نرخ شکست در جراحی لاغری بسته به عوامل مختلف می تواند متفاوت باشد. نمی توان به طور قطعی گفت که یک روش جراحی احتمال شکست بیشتری دارد. اگر نوع جراحی باریاتریک با توجه به شرایط فرد چاق انتخاب شود، و توسط جراح با تجربه انجام شود، احتمال شکست جراحی بسیار پایین می آید. اما به طور کلی، عمل انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه (BPD/DS) با نرخ شکست نسبتاً بالاتری در مقایسه با سایر جراحی های چاقی همراه است.

 

احتمال شکست بعد از اسلیو معده چقدر است؟

باید گفت که میزان موفقیت عمل اسلیو تقریباً 90-80٪ است. به طور متوسط، افراد طی یک سال پس از جراحی حدود 80 درصد از وزن اضافی خود را از دست می دهند.
ولی ممکن است حدود 10 درصد از بیماران شکست در عمل اسلیو را تجربه کنند.
موفقیت جراحی اسلیو معده به طور کلی با بررسی درصد کاهش وزن اضافی و بهبود بیماری‌ های مرتبط با چاقی اندازه‌ گیری می ‌شود.
موفقیت طولانی مدت این روش به عوامل مختلفی از جمله ویژگی های فردی بیمار و رعایت دستورالعمل های بعد از عمل بستگی دارد.

 

مشکلات رایج بعد از جراحی باریاتریک چیست؟

برخی از مشکلات رایجی که ممکن است بیماران پس از جراحی باریاتریک تجربه کنند عبارتند از:

  • سندرم دامپینگ که می تواند باعث تهوع، اسهال و استفراغ شود
  • کم آبی یا عدم تعادل الکترولیت
  • کمبودهای تغذیه ای، مانند کمبود ویتامین ها و مواد معدنی
  • سنگ کیسه صفرا یا مشکلات مربوط به کیسه صفرا
  • تنگی یا باریک شدن ارتباط بین معده و روده
  • بازیابی وزن
  • چالش های روانی
  • چالش برانگیز بودن رعایت رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی

 

آیا میزان طلاق بعد از جراحی چاقی افزایش می یابد؟

تأثیر جراحی چاقی بر روابط بین زوجین می‌ تواند متفاوت باشد. برخی از عواملی که ممکن است به چالش های رابطه زناشویی پس از جراحی چاقی دامن زند عبارتند از:

  • تغییرات فیزیکی و عاطفی قابل توجهی که بیمار تجربه می کند
  • تغییر در درک از خود و ظاهر بدن خود
  • اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی
  • عوامل روانی و عاطفی
  • ارتباط و حمایت در روابط زناشویی

بسیار مهم است افرادی که قصد جراحی کاهش وزن دارند، قبل از عمل با شریک یا همسر خود گفتگوی باز و صادقانه داشته باشند و در صورت نیاز به دنبال راهنمایی حرفه ‌ای یک مشاور باشند.

 

آیا می توان بعد از جراحی باریاتریک زندگی طولانی داشت؟

میانگین امید به زندگی در افرادی که جراحی چاقی انجام داده اند، در مقایسه با افراد چاق که این جراحی را انجام نداده اند، افزایش می یابد. به ویژه در بیماران دیابتی (دیابت نوع دو)، افزایش امید به زندگی حتی بیشتر هم می باشد.

 

آیا اکثر افراد پس از جراحی چاقی راضی و خوشحال هستند؟

بله. کاهش وزن اضافی می تواند سلامت عاطفی بیماران را بهبود بخشد. در نتیجه میزان افسردگی در بیمارانی که عمل چاقی انجام داده اند، کاهش می یابد.

 


 

دیکشنری

phentermine-topiramate : داروی فنترمین-توپیرامات

liraglutide : داروی لیراگلوتاید

orlistat : داروی اورلیستات

 

منابع

https://health.clevelandclinic.org/7-bariatric-surgery-benefits-besides-helping-you-lose-weight/#:~:text=Losing%20this%20excess%20weight%20can,to%2012%20months%20after%20surgery

 

https://www.upmc.com/media/news/072022-bariatrics#:~:text=%E2%80%9CThis%20could%20indicate%20that%20a,significant%20strain%20on%20a%20marriage

 

https://saynotoobesity.com/gastric-sleeve-success-rates-and-predictors-of-long-term-health/#:~:text=The%20gastric%20sleeve%20success%20rate,within%20one%20year%20of%20surgery

 

 

 

Failed Gastric Bypass: What You Need to Know

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات