درمان چاقی با جراحی لاغری

 

مقدمه

چاقی یک نگرانی رو به رشد سلامت در سراسر جهان است و می تواند منجر به بسیاری از مشکلات جدی مانند دیابت، بیماری قلبی و سکته شود. درمان چاقی با جراحی لاغری یکی از راه های مدیریت و مبارزه با چاقی است.

عمل معده برای لاغری، جراحی لاغری یا جراحی باریاتریک (Bariatric Surgery) نام دارد.

 

درمان چاقی با جراحی لاغری
درمان چاقی با جراحی لاغری

 

درمان چاقی مفرط با جراحی لاغری لاپاراسکوپی

جراحی لاغری لاپاراسکوپی که به عنوان جراحی کم تهاجمی نیز شناخته می شود، نوعی جراحی کاهش وزن برای درمان چاقی مرضی است.

در جراحی لاپاراسکوپی به جای یک برش بزرگ چندین برش کوچک در شکم ایجاد می شود. این باعث می شود درد کمتر و زمان بهبودی کوتاه تر داشته باشید.

رایج ترین انواع جراحی لاپاراسکوپی چاقی عبارتند از: بای پس معده لاپاروسکوپی و اسلیو معده لاپاروسکوپی .

این روش‌ ها با کاهش اندازه معده و یا مسیر یابی مجدد روده کوچک برای محدود کردن مقدار غذایی که می ‌تواند مصرف یا جذب شود، عمل می ‌کنند.

اثر بخشی جراحی های لاغری لاپاراسکوپی در درمان چاقی ثابت شده است. اما توجه به این نکته ضروری است که آنها راه حلی سریع نیستند و برای موفقیت نیاز به ایجاد تغییرات طولانی مدت در سبک زندگی دارند.

 

مزایای جراحی لاغری لاپاراسکوپی نسبت به روش باز

جراحی لاپاراسکوپی در مقایسه با جراحی باز (لاپاراتومی Laparotomy) مزایای متعددی دارد:

 

  • برش های کوچکتر : جراحی لاپاراسکوپی از طریق چندین برش کوچک انجام می شود که به معنای درد و جای زخم کمتر است.
  • زمان بهبودی سریعتر : از آنجایی که برش ها کوچکتر هستند، بیماران به طور معمول ترومای بافتی کمتری را تجربه می کنند و زمان بهبودی کوتاه تری دارند.
  • از دست دادن خون کمتر : جراحی لاپاراسکوپی معمولاً منجر به از دست دادن خون کمتری نسبت به جراحی باز می شود که خطر عوارض را کاهش می دهد.
  • کاهش خطر عفونت : برش های کوچکتر و ترومای بافتی کمتر نیز به معنای کاهش خطر عفونت است.
  • اقامت کوتاه ‌تر در بیمارستان : با توجه به مزایای ذکر شده در بالا، بیماران مدت بستری کوتاه ‌تری دارند، می‌ توانند زودتر به خانه بروند و فعالیت ‌های عادی خود را از سر بگیرند.
  • نتیجه زیبایی بهتر : برش های کوچکتر و آسیب بافتی کمتر می تواند نتیجه زیبایی بهتری داشته باشد.

 

توجه به این نکته مهم است که همه افراد و همه جراحی ها برای روش لاپاراسکوپی مناسب نیستند. جراح به صورت موردی بررسی می کند و روش مناسب برای شما را تعیین می کند.

 

درمان چاقی با جراحی لاغری 1

 

کدام عمل های لاغری با روش لاپاراسکوپی قابل انجام است

عمل های بای پس معده لاپاروسکوپی ، اسلیو معده لاپاروسکوپی ، باندینگ معده قابل تنظیم لاپاروسکوپی و جراحی های اصلاحی لاپاراسکوپی قابل انجام هستند. البته مناسب بودن هر یک از این روش ها باید به صورت فرد به فرد توسط جراح چاقی مشخص شود.

 

 

درمان چاقی با جراحی لاغری و روش های آن

انواع مختلفی از جراحی لاغری وجود دارد که شایع ترین آنها عبارتند از:

 

  1. بای پس معده : در روش بای پس معده ، قسمتی از معده به شکل کیسه ای کوچک از معده اصلی جدا می شود و به ناحیه ای از روده پیوند داده می شود. به طوری که مواد غذایی قسمت مهمی از روده را دور می زند و وارد منطقه جذب بالای روده نمی شود. به این ترتیب میزان جذب مواد غذایی خورده شده، در روده کاهش پیدا می کند.
  2. اسلیو گاسترکتومی یا اسلیو معده : در روش اسلیو معده لاپاراسکوپی ، حجم معده حدود 75 الی 80 درصد کاهش پیدا می کند. پس ورودی غذا کم می شود و سایز معده کوچک می شود. همچنین در این روش هورمون ترشح کننده اشتها از معده حذف می شود. در نتیجه بیماران بعد از عمل اسلیو ، اولا تمایل و ولع زیاد نسبت به غذا ندارند، و دوم اینکه جای زیادی هم برای خوردن غذا ندارند و حجم معده محدود می شود.

بنابراین این دو روش جراحی لاغری منجر به کاهش دریافت کالری اضافی و کاهش وزن می شوند.

 

مزایای درمان چاقی با جراحی لاغری

  • کاهش وزن قابل توجه : درمان چاقی با جراحی لاغری می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود که این امر می تواند سلامت کلی بدن را بهبود بخشد.
  • بهبود کیفیت زندگی : بسیاری از افرادی که جراحی لاغری انجام می دهند، بهبود کیفیت زندگی از جمله افزایش تحرک، عزت نفس بهتر و بهبود سلامت روان را گزارش می دهند.
  • کاهش خطر مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی : جراحی لاغری می تواند خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون و بیماری قلبی را کاهش دهد.

به طور خلاصه، درمان چاقی با جراحی لاغری نتایجی رضایت بخش و در عین حال پایدار ارائه می ‌دهد.

 

درمان چاقی با جراحی لاغری 2

 

خطرات جراحی لاغری

  • عوارض ناشی از جراحی : مانند هر جراحی دیگر، خطر عوارضی مانند عفونت، خونریزی، نشتی و لخته شدن خون وجود دارد.
  • کمبودهای تغذیه ای : اگر بیمار اقدامات لازم را جهت حفظ یک رژیم غذایی سالم انجام ندهد، برخی از جراحی های لاغری می توانند منجر به کمبودهای تغذیه ای یا سوء تغذیه شوند.
  • بازیابی وزن : جراحی لاغری می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه شود. ولی اگر بیمار به رژیم غذایی سالم و ورزش منظم پایبند نباشد، خطر افزایش وزن وجود دارد.

درک این نکته مهم است که جراحی باریاتریک یا جراحی لاغری یک راه حل مناسب برای همه افراد نیست و تنها باید پس از انجام سایر گزینه های موجود درمان چاقی و عدم کسب نتیجه، برای کاهش وزن استفاده شود.

 

نتیجه

جراحی لاغری یا جراحی باریاتریک می تواند یک گزینه درمانی موثر برای رهایی از چاقی باشد. البته درک مزایا و خطرات احتمالی این روش بسیار مهم است.

کسانی که جراحی چاقی را انجام می دهند باید اطمینان حاصل کنند که از نظر عاطفی برای تغییرات طولانی مدت سبک زندگی که برای حفظ کاهش وزن مورد نیاز است، آماده هستند.

بسیار مهم است که با یک جراح چاقی مشورت کنید تا مشخص شود آیا کاندید مناسبی برای جراحی هستید یا خیر.

همچنین ایجاد تغییرات در شیوه زندگی و حفظ یک رژیم غذایی سالم و ورزش گام مهمی برای حفظ کاهش وزن پس از جراحی است.

 

دیکشنری

Bariatric Surgery : جراحی باریاتریک یا جراحی کاهش وزن

Laparotomy : عمل جراحی لاپاراتومی یا جراحی به روش باز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات