سوالات متداول جراحی باریاتریک

در این مقاله به پرسش و پاسخ و سوالات متداول جراحی باریاتریک می پردازیم. با ما همراه باشید که جواب سوالات شما در مورد جراحی چاقی اینجاست.

همیشه قبل از اینکه تصمیمی در مورد هر عملی بگیرید بهتر است نکات و مزایا و معایب مربوط به آن جراحی را بررسی کنید. در ادامه به مهمترین سوالات شما در مورد جراحی لاغری پاسخ خواهیم داد.

 

پرسش و پاسخ جراحی باریاتریک

بای پس معده ، اسلیو معده ، مینی بای پس معده و سایر جراحی های کاهش وزن در مجموع به عنوان جراحی باریاتریک یا جراحی چاقی شناخته می شوند.

این جراحی ها با ایجاد تغییراتی در سیستم گوارش شما به کاهش وزن کمک می کند.

 

سوالات متداول جراحی باریاتریک

 

 

سوالات متداول جراحی باریاتریک : چرا افراد به جراحی چاقی نیاز دارند؟

جراحی باریاتریک Bariatric می تواند به کاهش وزن و مدیریت و پیشگیری مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی کمک کند. این مشکلات شامل دیابت نوع دو، فشار خون بالا، کبد چرب، ناباروری، آپنه انسدادی خواب و خطر بیماری قلبی و سکته است.

 

ایمن ترین جراحی کاهش وزن کدام است؟

همه روش های جراحی چاقی اگر توسط جراح چاقی متبحر و باتجربه انجام شوند ایمن هستند. انواع جراحی های باریاتریک که توسط دکتر محمد یرانی انجام می شوند اکثرا به روش لاپاراسکوپی انجام می شوند که نسبت به روش جراحی باز ایمن تر هستند.

 

مزایای جراحی باریاتریک چیست؟

 

  • درمان دیابت با جراحی چاقی
  • درمان فشار خون بالا با جراحی چاقی
  • درمان کبد چرب با جراحی چاقی
  • درمان کلسترول بالا با جراحی چاقی
  • درمان آپنه خواب با جراحی چاقی
  • درمان مشکلات اسکلتی-استخوانی
  • درمان ناباروری با جراحی چاقی

 

سوالات متداول جراحی باریاتریک1

 

عمل چاقی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان جراحی های چاقی معمولا بین 3-1 ساعت است. به طور مثال مدت زمان گاسترکتومی اسلیو یا اسلیو معده حدودا 2-1 ساعت و مدت زمان بای پس معده حدودا 3-2 ساعت است.

 

آیا جراحی چاقی کاهش وزن دائمی را تضمین می کند؟

خیر. درصد کمی از بیماران ممکن است بخشی از وزن از دست رفته را دوباره به دست آورند. این امر زمانی اتفاق می ‌افتد که بیمار دستورالعمل‌ های رژیم غذایی و ورزش بعد از عمل را رعایت نکند.

 

انواع مختلف جراحی باریاتریک کدامند؟

سه نوع روش اصلی جراحی کاهش وزن وجود دارد.

 

جراحی بای پس معده: در عمل بای پس معده جراح چاقی قسمتی از معده را به شکل یک کیسه کوچک در می آورد و قسمت های مربوط به جذب در روده را دور می زند. به عبارتی غذا وارد قسمتی از روده که مربوط به جذب است، نمی شود.

 

اسلیو گاسترکتومی یا عمل اسلیو معده : اسلیو معده یک روش بی خطر است. در این روش جراح چاقی حدود 70 تا 80 درصد معده را برمی دارد، و چیزی که باقی می ماند کیسه معده است که شبیه یک موز یا شکل آستین است.

 

جراحی انحراف بیلیوپانکراس : در این روش مانند روش بای پس معده جراح چاقی معده کوچک تری ایجاد می کند، اما علاوه بر این، غذایی که می خورید در روده کمتر جذب می شود.

 

روش جراحی چاقی لاپاراسکوپی چیست؟

روش جراحی لاپاراسکوپی یک روش جراحی کم تهاجمی است که در آن جراح چاقی از طریق برش های کوچک در دیواره شکم به حفره شکم دسترسی پیدا می کند. در روش لاپاراسکوپی از ابزاری به نام لاپاراسکوپ استفاده می شود تا به جراح دید واضحی از داخل شکم بدهد.

تقریباً تمام اعمال چاقی که توسط دکتر محمد یرانی انجام می شود به روش لاپاراسکوپی است.

 

سوالات متداول جراحی باریاتریک 2

 

عوارض و خطرات جراحی باریاتریک کدامند؟

خطرات و عوارض جراحی باریاتریک عبارتند از:

  • خونریزی و عفونت
  • نشتی
  • انسداد روده
  • سندرم دامپینگ
  • واکنش های نامطلوب بدن به بیهوشی
  • لخته شدن خون
  • مشکلات ریوی یا تنفسی

 

سوالات متداول جراحی باریاتریک : پرسش و پاسخ دوران ریکاوری

 

بعد از عمل چاقی چه مدت باید در بیمارستان بمانم؟

بسته به شرایط بدنی شما، بین یک تا چهار روز بعد از جراحی باید در بیمارستان بمانید.

 

چه مدت بعد از جراحی چاقی می توانم به سر کار برگردم؟

بازگشت به محل کار به نوع کاری که انجام می دهید بستگی دارد.

اگر شغل شما فعالیت فیزیکی زیادی ندارد و بیشتر پشت میز هستید، می توانید سه تا پنج روز پس از جراحی به سر کار خود برگردید. در غیر اینصورت بهتر است تا دو هفته صبر کنید.

 

بعد از جراحی چاقی چه غذاهایی را نمی توان خورد؟

غذاهایی که بعد از جراحی چاقی باید از آن اجتناب کنید عبارتند از:

  • غذاهای سفت یا خشک.
  • غذاهای چرب.
  • غذاهای با چاشنی زیاد یا تند.
  • الکل های قندی مانند اریتریتول، گلیسرول، مانیتول، سوربیتول و زایلیتول.

البته با گذشت زمان از عمل جراحی کاهش وزن ، رژیم های غذایی شما تغییر خواهد کرد و در هر بازه زمانی غذاهای خاصی مناسب و بعضی غذاها برای شما نامناسب خواهد بود.

پس شما باید رژیم غذاییتان را در فواصل زمانی مختلف با جراح چاقی خود چک کنید.

 

چرا بعد از عمل چاقی نباید زیاد قند مصرف کرد؟

غذاهای سرشار از قند و شکر یا غذاهای سرخ شده می توانند منجر به مشکلی به نام سندرم دامپینگ شوند. سندرم دامپینگ باعث ضعف و حالت تهوع، عرق سرد و اسهال و استفراغ می شود.

بعلاوه، مصرف قندهای ساده و شیرینی جات، چه به شکل آبمیوه طبیعی به مقدار زیاد و چه به صورت قند و شکر و مواد شیرینی ساده، منجر به استاپ وزنی (ایست وزنی) می شود، و مسیر کاهش وزن را دچار اختلال می کند.

 

آیا جراحی چاقی دردناک است؟

خواه جراحی بای پس معده انجام دهید، خواه اسلیو معده یا مینی بای پس معده ، بعد از عمل کمی درد وجود دارد. درد بعد عمل با راه رفتن زیاد بهبود پیدا می کند و در صورت نیاز به مسکن، با شیاف های مسکن یا شیاف های استامینوفن با تجویز پزشک، قابل کنترل است. اگر درد شما زیاد شد حتما با جراح چاقی خود مطرح کند.

 

 

سوالات متداول جراحی باریاتریک : زندگی بعد از جراحی چاقی

 

چگونه می توانم بهترین نتیجه را از جراحی چاقی به دست آورم؟

برای کسب بهترین نتیجه، توصیه های جراح چاقی و متخصص تغذیه را رعایت کنید. ما دارای تیم‌ پشتیبانی بعد از عمل هستیم که انگیزه بیشتری برای کاهش وزن طولانی‌ مدت به شما ارائه می دهند و به سوالات دارویی و تغذیه ای شما پاسخ می دهند.

موفق ترین بیماران یعنی کسانی که بیشترین وزن را از دست داده اند و کاهش وزن خود را طولانی مدت حفظ کرده اند، به تغییر سبک زندگی خود بعد از عمل پایبند هستند.

اگر رژیم و ورزش خود را دنبال کنید می‌ توانید به نتایج شگفت‌ انگیزی دست یابید.

 

آیا بعد از جراحی چاقی باید مکمل مصرف کنم؟

بعد از هر نوع جراحی باریاتریک باید حتما آزمایشات و ویزیت های دوره ای خود را انجام دهید. جراح چاقی با در نظر گرفتن نتایج آزمایشات دوره ای، ممکن است تا یک سال یا بیشتر از یک سال مصرف مکمل ها را برای شما تجویز کند.

در عمل های اسلیو معده به هیچ وجه نیاز به مصرف مادام العمر مولتی ویتامین نیست، و جراح طی آزمایشات دوره ای فقط مواردی که نیاز هست را برای شما تجویز می کند.

اما در عمل های بای پس معده چون اختلال جذب در دستگاه گوارش وجود دارد، احتمال نیاز به مصرف مکمل ها در مدت زمان طولانی تر بیشتر است.

در نهایت نیاز شما به مصرف مولتی ویتامین ها پس از جراحی چاقی ، بعد از انجام آزمایشات و ویزیت های دوره ای مشخص می شود.

 

سوالات متداول جراحی باریاتریک 3

 

آیا امکان لاغری بیش از حد بعد عمل چاقی وجود دارد؟

لاغری بیش از حد بعد عمل چاقی یک عارضه نادر در شرایط بسیار نادر است. در موارد نادر بیمار پس از جراحی دچار انسداد یا باریک شدن کیسه معده می شود که مانع عبور صحیح غذا از معده می‌ شود. اگر این مشکل رفع نشود، می تواند منجر به عدم تحمل غذا توسط معده و کاهش وزن بیش از حد شود.

 

سوالات متداول جراحی باریاتریک : سوالات عمومی

 

سوالات متداول جراحی باریاتریک : میزان موفقیت جراحی چاقی چقدر است؟

به طور تقریبی 75 تا 80 درصد بیماران پس از انجام اعمال جراحی چاقی مانند بای پس کلاسیک ، مینی بای پس معده و عمل اسلیو به موفقیت و رضایت طولانی مدت می رسند. میزان رضایت بعد از عمل به سبک زندگی ، رژیم غذایی و فعالیت بدنی بستگی دارد.

 

سوالات متداول جراحی باریاتریک : بهترین روش جراحی باریاتریک کدام است؟

این سوال اساسا اشتباه است. بهترین روش جراحی چاقی برای هر فرد متفاوت است و به شرایط بیمار و همچنین انتظارات هر فرد بستگی دارد. هر شخص شرایط بدنی و شرایط پزشکی خاص خود را دارد و نوع جراحی باریاتریک باید بررسی و برای فرد انتخاب شود.

 

سوالات متداول جراحی باریاتریک : آیا بیمه هزینه جراحی کاهش وزن را پرداخت می کند؟

از آنجایی که برای برخی افراد جراحی لاغری از نظر پزشکی ضروری تلقی می شود، بیمه نقش مهمی در این جراحی ها دارد. بیماران با BMI بالای 40 می توانند از بیمه های تکمیلی استفاده کنند.

 

دیکشنری

Body Mass Index (BMI) : شاخص توده بدنی

Bariatric : جراحی باریاتریک یا جراحی چاقی

Dumping syndrome : سندروم دامپینگ نوعی بیماری است که گاهی اوقات می تواند پس از انواع جراحی های کاهش وزن ایجاد شود. این سندروم زمانی اتفاق می افتد که غذا مخصوصا غذاهای شیرین بدون هضم شدن آنچنانی، از معده به روده کوچک می روند.

 

منابع

https://www.princetonhcs.org/care-services/institute-for-surgical-care/the-center-for-bariatric-surgery-and-metabolic-medicine/resources/frequently-asked-questions

 

https://www.pennmedicine.org/updates/blogs/metabolic-and-bariatric-surgery-blog/2019/may/is-bariatric-surgery-safe

 

 

Poop, Staples and Pain After Surgery

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات