عمل اسلیو بهتر است یا مینی بای پس

باید بدانید که سوال عمل اسلیو بهتر است یا مینی بای پس جواب قطعی و مشخصی ندارد. زیرا بهترین نوع جراحی چاقی برای هر فرد باید توسط جراح بررسی شود. جراح چاقی پس از معاینه دقیق، انجام آزمایشات و شنیدن انتظارات و دیدگاه شما بهترین روش جراحی باریاتریک برای شخص شما را تعیین می کند.

 

عمل اسلیو بهتر است یا مینی بای پس

 

اسلیو معده بهتر است یا مینی بای پس : نبرد جراحی های چاقی

وقتی صحبت از جراحی کاهش وزن می شود، گزینه های زیادی وجود دارد. دو مورد از محبوب ترین جراحی های باریاتریک عبارتند از اسلیو معده و مینی بای پس معده.

هر دو روش مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند که باعث می شود انتخاب بهترین گزینه دشوار باشد.

پس هیچگاه در مورد روش انجام این جراحی ها، قبل از جلسه مشاوره و از جانب خود تصمیم نگیرید. اجازه دهید پزشک بهترین مشاوره را به شما بدهد.

در این مقاله، ما عمل اسلیو معده و مینی بای پس معده را با هم مقایسه می کنیم و شباهت ها و تفاوت های آنها را برجسته می کنیم، تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کنیم.

 

عمل اسلیو چیست

جراحی اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی عمودی (VSG)، نوعی جراحی کاهش وزن است که حدود 80 درصد معده را برداشته و معده لوله ای شکل به اندازه و شکل یک موز باقی می گذارد.

چون سایز و حجم معده کوچک می شود، پس غذای کمتری می توانید بخورید. این عمل همچنین بر برخی هورمون ‌های اشتها و متابولیسم تاثیر می گذارد، در نتیجه باعث لاغری می شود.

اسلیو برای لاغری ، معمولا به روش لاپاراسکوپی، یعنی از طریق برش های کوچک در قسمت فوقانی شکم انجام می شود.

 

مینی بای پس معده چیست

مینی بای پس معده که بای پس معده آناستوموز یا بای پس معده لوپ امگا نیز معروف است، نوعی جراحی لاغری است که شامل ایجاد یک کیسه کوچک از معده و اتصال مستقیم آن به قسمتی از روده کوچک و دور زدن بقیه آن است.

این جراحی باعث کاهش مقدار غذایی که می توانید بخورید، می شود. همچنین جذب کالری و مواد مغذی غذا را کاهش می دهد.

عمل کاهش وزن با مینی بای پس معده هم معمولا به روش لاپاراسکوپی انجام می شود.

 

شباهت های عمل اسلیو و مینی بای پس معده

  1. هر دو روش اسلیو و مینی بای پس جراحی های چاقی هستند که به کاهش وزن کمک می کنند.
  2. هر دو روش های جراحی کم تهاجمی در نظر گرفته می شوند، به این معنی که به جراحی لاغری انجام می شوند. روش جراحی لاپاراسکوپی به جای یک برش باز بزرگ، از طریق برش های کوچک انجام می شود.
  3. هر دو روش اسلیو و مینی بای پس معده تحت بیهوشی عمومی انجام می شوند.
  4. بیماران با توجه به شرایط بدنی آنها، معمولاً یک یا دوز پس از عمل در بیمارستان می مانند.

 

تفاوت های اسلیو معده و مینی بای پس معده

  1. یکی از تفاوت های اصلی بین اسلیو گاسترکتومی (اسلیو معده) و مینی بای پس نحوه دستیابی به کاهش وزن است. عمل اسلیو معده لاپاراسکوپی شامل برداشتن بخش بزرگی از معده، کاهش اندازه معده و محدود کردن مصرف غذا است. از سوی دیگر، مینی بای‌ پس شامل تغییر مسیر روده کوچک به کیسه کوچکی از معده می ‌شود و مقدار غذایی که بدن می‌ تواند جذب کند را کاهش می ‌دهد.
  2. تفاوت دیگر طول زمان بهبودی و ریکاوری بعد از عمل است. بیمارانی که تحت عمل مینی بای پس قرار می گیرند، معمولاً زمان بهبودی طولانی ‌تری دارند. ولی در عمل اسلیو لاپاراسکوپی ، ریکاوری و بهبودی بیماران کمی سریع تر و راحت تر از بای پس است.
  3. وقتی صحبت از نتایج کاهش وزن می شود، هر دو روش جراحی نتایج عالی و موثری نشان می دهند. ولی کاهش وزن بعد از مینی بای پس معده نسبت به جراحی اسلیو معده آهسته تر اما طولانی تر است. یعنی تا یک سال و نیم حتی تا دو سال بعد از عمل مینی بای پس بیمار ممکن است کاهش وزن داشته باشد. بیمارانی که اسلیو انجام می دهند معمولاً در سال اول پس از عمل مقدار قابل توجهی وزن از دست می دهند و کاهش وزن آنها سریع تر است.

 

 

مقایسه بین اسلیو معده و مینی بای پس معده

در ادامه نمودار مقایسه جامعی بین عمل اسلیو و مینی بای پس معده آمده است:

 

عمل اسلیو بهتر است یا مینی بای پس 1

 

باز هم، مهم است که توجه داشته باشید که نتایج کاهش وزن و زمان ریکاوری بعد عمل می تواند برای هر فرد متفاوت باشد.

 

 

عمل اسلیو برای چه کسانی مناسب است

  • جراحی اسلیو که به عنوان جراحی اسلیو لاپاراسکوپی معده نیز شناخته می شود، برای افرادی مناسب است که با چاقی و بیماری های مرتبط با آن دست و پنجه نرم می کنند، و قادر به کاهش وزن قابل توجه از طریق رژیم غذایی و ورزش نیستند.
  • این روش اغلب برای افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر، یا برای افراد با بی ام آی 35 یا بالاتر که مشکلات سلامتی مانند دیابت یا آپنه خواب دارند، توصیه می شود. همچنین در شرایط خاص و با توجه به صلاح دید جراح، برای افراد با شاخص توده بدنی زیر 35 هم قابل انجام است.
  • افراد غذا خور که غذا خوردن را به چیز های دیگر ترجیح می دهند، کاندید مناسب اسلیو معده هستند.
  • روش اسلیو منجر به احساس سیری بعد از وعده های غذایی کوچک می شود، و میزان غذای قابل مصرف توسط بدن را کاهش می دهد.

با این حال، مانند هر جراحی چاقی دیگر، بهترین نتایج از جراحی اسلیو زمانی حاصل می شود که بیمار به طور کامل به یک سبک زندگی سالم برای کاهش وزن متعهد باشد.

 

 

عمل مینی بای پس برای چه کسانی مناسب است

  • مینی بای پس معده هم برای افراد با شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر، یا برای افراد با بی ام آی 35 یا بالاتر که دارای بیماری زمینه ای هستند، توصیه می شود. همچنین در شرایط خاص و با توجه به صلاح دید جراح، برای افراد با شاخص توده بدنی بالای 30، به ویژه در بیمار دیابتی، قابل انجام است.
  • افراد ریزه خوار و شیرینی خوار که وابسته به شیرینی هستند هم می توانند کاندید مناسبی برای مینی بای پس باشند.
  • این روش با ایجاد یک کیسه معده کوچکتر و تغییر مسیر روده کوچک، منجر به احساس سیری بعد از وعده های غذایی کوچکتر و کاهش جذب کالری می شود.

با این حال، باید توجه داشته باشید که مینی بای پس معده یک راه حل سریع نیست و نیازمند تعهد مادام العمر به عادات غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم است.

 

نام های عمل اسلیو

عمل اسلیو با نام های زیر نیز شناخته می شود:

  • اسلیو معده
  • گاسترکتومی اسلیو عمودی یا Vertical Gastrectomy
  • اسلیوکتومی

 

نام های مینی بای پس معده

مینی بای پس معده با نام های زیر نیز شناخته می شود:

  • مینی گاستریک بای پس
  • بای پس معده لوپ
  • بای پس معده تک آناستوموز یا آناستوموز منفرد
  • بای پس معده حلقه امگا یا Omega-Loop Gastric Bypass
  • بای پس معده مینیاتوری

 

عمل اسلیو محدود کننده است یا سوء جذبی؟

اسلیو معده لاپاراسکوپی ، اندازه معده را حدود 80 درصد کاهش می دهد و کیسه کوچک جدید معده می تواند غذای کمتری را در خود جای دهد. این جراحی عمدتاً محدود کننده است، به این معنی که مقدار غذای دریافتی را محدود می ‌کند.

با این حال، برخی از متخصصان معتقدند که اسلیو تا حدودی سوء جذبی هم هست، یعنی بر جذب مواد مغذی از غذا تأثیر می گذارد. این به این دلیل است که، جراحی اسلیو بخشی از معده که اسید معده را ترشح می کند و برخی از هورمون‌ هایی را که اشتها و متابولیسم گلوکز را تنظیم می‌کنند، حذف می‌ کند. بنابراین، اسلیو را می توان ترکیبی از مکانیسم های محدود کننده و سوء جذبی دانست، اما بیشتر محدود کننده است.

 

 

مینی بای پس معده محدود کننده است یا سوء جذبی؟

مینی بای پس معده هم محدود کننده است و هم سوء جذب. به این معنی که هم مقدار غذای دریافتی را محدود می کند، و هم جذب مواد مغذی از غذا را کاهش می دهد.

جنبه محدود کننده مینی بای پس معده این است که کیسه کوچک معده فقط می تواند مقدار کمی غذا را در خود نگه دارد و باعث می شود بیمار سریع تر احساس سیری کند.

جنبه سوء جذبی مینی بای پس معده این است که قسمت بای پس روده کوچک (قسمتی از روده که دور زده می شود) با غذا تماس پیدا نمی کند و فرصت جذب مواد مغذی را کاهش می دهد.

 

برای درمان دیابت عمل اسلیو بهتر است یا مینی بای پس؟

اسلیو معده و مینی بای پس هر دو گزینه های موثری برای درمان دیابت نوع 2 در افراد چاق هستند.

 

 

عمل اسلیو بهتر است یا مینی بای پس 2

 

هر دو روش می توانند به کاهش سطح قند خون، بهبود حساسیت به انسولین و رفع یا بهبود عوارض مرتبط با دیابت کمک کنند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که مینی بای پس معده ممکن است از نظر میزان بهبودی دیابت و تغییرات هورمونی نسبت به عمل اسلیو مزیت جزئی داشته باشد. زیرا مینی بای پس بخشی از روده کوچک را که بر ترشح هورمون های تنظیم کننده متابولیسم گلوکز تأثیر می گذارد، دور می زند.

از سوی دیگر، اسلیو روشی ساده ‌تر و ایمن ‌تر از مینی بای‌ پس معده است که خطر عفونت، خونریزی، نشت، سوء تغذیه و سندرم دامپینگ را کاهش می ‌دهد.

بنابراین، انتخاب بین اسلیو گاسترکتومی و مینی بای پس معده برای درمان دیابت به عوامل مختلفی از جمله شدت دیابت، درجه چاقی، ترجیح بیمار و تشخیص و تبحر جراح بستگی دارد.

 

آیا اسلیو معده محبوب تر از مینی بای پس معده است؟

اسلیو و مینی بای پس هر دو جراحی های موثر کاهش وزن هستند. با این حال، اسلیو معده نسبت به مینی بای پس معده که هنوز هم یک تکنیک نسبتا جدید و بحث برانگیز محسوب می شود، به طور گسترده در دسترس و پذیرفته شده است.

طبق گزارش سال 2021 فدراسیون بین المللی جراحی چاقی و اختلالات متابولیک (IFSO)، اسلیو معده 61.4 درصد از کل جراحی های چاقی انجام شده در سراسر جهان در سال 2019 را به خود اختصاص داده است، در حالی که مینی بای پس معده تنها 7.5 درصد بوده است. بنابراین، اسلیو معده نسبت به مینی بای پس معده در بین بیماران شایع تر است.

 

نتیجه گیری

هر دو جراحی اسلیو و مینی بای پس مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارند.

اسلیو گاسترکتومی یک روش کم تهاجمی تر با زمان بهبودی سریعتر و کاهش وزن سریعتر در سال اول بعد از عمل است.

مینی بای پس کاهش وزن آهسته تری را در سال اول بعد عمل دارد، ولی کاهش وزن بعد از سال اول هم ادامه پیدا می کند. اما زمان بهبودی طولانی تری نسبت به اسلیو دارد.

مهم است که توجه داشته باشید که نتایج کاهش وزن و زمان بهبودی می تواند برای هر فرد متفاوت باشد و تضمینی نیست.

بهترین گزینه جراحی برای شما به سلامت شخصی، اهداف کاهش وزن شما و تشخیص جراح چاقی بستگی دارد.

در نتیجه، سوال عمل اسلیو بهتر است یا مینی بای پس خیلی سوال درستی نیست.

اگر به دنبال جراحی لاغری هستید، مهم است که اهداف و انتظارات خود را با یک جراح چاقی واجد شرایط در میان بگذارید تا تعیین کنید کدام روش برای شما بهترین است.

 

دیکشنری

Body mass index (BMI) : شاخص توده بدنی

Vertical Gastrectomy : روش جراحی گاسترکتومی اسلیو عمودی

Omega-Loop Gastric Bypass : بای پس معده حلقه امگا

the International Federation for the Surgery of OBESITY AND METABOLIC DISORDERS ((IFSO)) : فدراسیون بین المللی جراحی چاقی و اختلالات متابولیک

 

منابع

Gastric Sleeve vs. Gastric Bypass: Pros and Cons (verywellhealth.com)

 

Gastric Sleeve vs. Gastric Bypass: Differences, Pros, Cons, Cost (healthline.com)

 

Gastric Sleeve Surgery | Johns Hopkins Medicine

 

Sleeve gastrectomy – Mayo Clinic

 

Mini-Gastric Bypass Surgery Center for Weight Loss | MGB Surgery (mgb-surgery.com)

 

https://www.smartshape.ca/weight-loss-procedures/mini-gastric-bypass/

 

Sleeve Gastrectomy Vs Gastric Bypass: Differences & Similarities (dfwbariatricsurgery.com)

 

Comparing the 5-Year Diabetes Outcomes of Sleeve Gastrectomy and Gastric Bypass: The National Patient-Centered Clinical Research Network (PCORNet) Bariatric Study | Bariatric Surgery | JAMA Surgery | JAMA Network

 

Mini Gastric Bypass Surgery (bariatric.us)

 

Types of Gastric Bypass | Stanford Health Care

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات