مزایای جراحی چاقی

مزایای جراحی چاقی چیست؟ جراحی چاقی یا جراحی باریاتریک می تواند به کاهش وزن و بهبود بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی کمک کند. مانند:

 

  • درمان دیابت نوع 2 : کاهش وزن می تواند سطح قند خون را کنترل کند. ممکن است بتوانید داروهای دیابت خود را با دستور پزشک کاهش دهید یا قطع کنید.
  • درمان فشار خون بالا : اکثر بیمارانی که عمل باریاتریک انجام  می دهند و به سبک زندگی سالم خود پایبند هستند، نیازشان به داروهای فشار خون را کاهش یا کاملا از بین می برند.
  • درمان نارسایی قلبی : نارسایی قلبی و افزایش وزن با هم مرتبط هستند. مطالعات نشان می دهد که کاهش وزن با جراحی چاقی منجر به کاهش خطر ابتلا به عارضه قلبی می شود.
  • کنترل سطح کلسترول
  • درمان آپنه خواب : با انجام عمل چاقی مسیر هوایی و تنفس شما باز می شود و می توانید بهتر بخوابید. در نتیجه آپنه انسدادی خواب یا وقفه تنفسی بهبود می یابد.
  • کاهش درد زانو و لگن و بیماری های اسکلتی-استخوانی : اضافه وزن فشار روی مفاصل مانند زانو یا مچ پا را تشدید می کند. کاهش وزن سالم فشار وارده به این قسمت ها را کاهش می دهد و مشکلات استخوانی را بهبود می بخشد.
  • درمان ناباروری : ناباروری اغلب با اضافه وزن مرتبط است. با انجام جراحی چاقی و کاهش وزن، هورمون ها به تعادل می رسند و احتمال باروری افزایش می یابد. پزشکان توصیه می کنند تا 12 الی 18 ماه پس از جراحی چاقی از باردار شدن خودداری کنید.
  • بی اختیاری ادرار ناشی از استرس : با کاهش وزن فشار وارده بر دستگاه ادراری کاهش می یابد. در نتیجه، بی اختیاری ادرار می تواند بهبود یابد یا درمان شود.

 

مزایای جراحی چاقی

 

مزایای جراحی باریاتریک

جراحی باریاتریک یا جراحی کاهش وزن می تواند کیفیت زندگی شما را از بسیاری جهات بهبود بخشد.

قبل از جراحی چاقی شما ممکن است مدام احساس گرسنگی کنید که این موضوع بعد از عمل کاهش می یابد و شما کمتر دغدغه غذا خوردن خواهید داشت. در نتیجه با کاهش تمرکز شما بر روی غذا، علایق بیرونی خود را بیشتر کشف خواهید کرد.

تنها چند ماه پس از جراحی، شما با کاهش وزن احساس خوشحالی و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

 

14 مزیت بالقوه جراحی کاهش وزن

نمودار زیر 14 مزیت بالقوه جراحی کاهش وزن را نشان می دهد:

 

مزایای جراحی چاقی 5

 

چرا جراحی چاقی

چاقی یک بیماری شایع است. برای افرادی که دچار چاقی مفرط یا چاقی بیمار گونه هستند، جراحی چاقی می تواند موثرترین درمان باشد.

بسیاری از بیماران مبتلا به چاقی سعی می کنند با رژیم غذایی و ورزش وزن خود را کم کنند و بسیاری از آنها در این زمینه موفق می شوند.

ولی خیلی از افراد دارای اضافه وزن با رژیم و ورزش نتیجه لازم را کسب نمی کنند. این شکست در لاغری، لزوما به دلیل کم بودن اراده یا رژیم غذایی اشتباه نیست.

اگر یک فرد دارای شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 35 باشد، شانس او برای کاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال برای مدت زمان طولانی بسیار کاهش می یابد. اینجاست که جراحی باریاتریک یک گزینه مناسب برای بیماران مبتلا به چاقی مفرط در نظر گرفته می شود.

 

جراحی باریاتریک یا جراحی کاهش وزن فقط چاقی را درمان نمی کند، بلکه بیماری های دیگر مانند دیابت، فشار خون بالا، آرتروز و رفلاکس معده را درمان می کند.

همچنین جراحی چاقی می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، بیماری های قلبی و فشار خون را کاهش دهد.

 

جراحی باریاتریک چگونه عمل می کند

  • جراحی های باریاتریک مانند عمل بای پس کلاسیک ، اسلیو معده و مینی بای پس معده با تغییر آناتومی معده و روده کوچک، باعث تغییر اشتها، احساس سیری و تغییر متابولیسم یا سوزاندن کالری می شود.
  • با انجام عمل چاقی بسیاری از سیگنال های هورمونی که باعث افزایش وزن یا ناتوانی در کاهش وزن می شوند کنترل می شوند (مانند هورمون گرلین که یک هورمون اشتها است).

البته هیچ کدام از روش های جراحی باریاتریک به تنهایی نمی توانند نتیجه خوب بدهند و به یک رژیم غذایی سالم و ورزش متناوب نیاز دارند.

 

مزایای کلی جراحی چاقی

اگر قصد انجام عمل چاقی دارید، خوب است که در مورد مزایای جراحی چاقی بیشتر بدانید:

 

  1. کیفیت زندگی بهتر

با جراحی چاقی کیفیت زندگی شما بهبود می یابد.

جراحی کاهش وزن نه تنها باعث کاهش وزن طولانی مدت می شود بلکه عزت نفس و روابط اجتماعی و تمایلات جنسی شما را افزایش می دهد.

افزایش فعالیت بدنی باعث افزایش اکسیژن رسانی به سراسر بدن می شود و در نتیجه باعث می شود:

 

  • بدن چربی بیشتری بسوزاند و از ذخیره چربی جلوگیری کند.
  • سطح انسولین کاهش و قند خون تنظیم شود.
  • با تنظیم هورمون های استرس (کورتیزول)، احساس افسردگی و اضطراب کاهش یابد.

 

مزایای جراحی چاقی 2

 

  1. کاهش میزان مرگ و میر

چاقی خطر ابتلا به بیماری‌ هایی که می تواند منجر به مرگ شود را افزایش می‌ دهد.

اما مطالعات علمی بزرگ بر روی صدها هزار بیمار گویای این است که جراحی کاهش وزن خطر مرگ به هر علتی را تا 40 درصد کاهش می دهد.

در دهه های گذشته، جراحی کاهش وزن بیشتر به عنوان یک جراحی زیبایی و پرخطر شناخته می شد که این دیدگاه کاملا اشتباه بود.

 

  1. کاهش وزن طولانی مدت

حدود 90 درصد بیماران پس از جراحی چاقی تقریبا بین 60 تا 80 درصد وزن اضافی خود را برای طولانی مدت از دست می دهند.

با کاهش وزن شما احساس انرژی و اشتیاق بیشتری برای انجام کارهایی که سال ها انجام نداده اید، پیدا خواهید کرد.

همچنین کاهش وزن باعث تعادل هورمونی و کاهش وزن بیشتر می شود.

با تعهد به ورزش و رژیم غذایی، می توانید این کاهش وزن را برای همیشه حفظ کنید.

 

  1. مصرف داروهای کمتر

کاهش وزن بعد از جراحی باریاتریک باعث بهبود یا درمان بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و آرتریت می شود.

در برخی موارد، ممکن است شما دیگر نیازی به مصرف دارو برای کنترل این بیماری ها نداشته باشید.

البته قطع هر دارویی باید با تشخیص پزشک متخصص انجام شود.

 

  1. کاهش خطر سرطان

بیماری چاقی خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان پروستات، سرطان تخمدان، سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. با جراحی چاقی و کاهش وزن قابل ملاحظه خطر ابتلا به این سرطان ها کاهش می یابد.

 

 

مزایای جراحی چاقی 1

 

  1. وجود روش های کم تهاجمی

اکثر روش های جراحی چاقی به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. روش جراحی لاپاراسکوپی (Laparoscopy) یک روش کم تهاجمی است که توسط چند برش کوچک و یک دوربین کوچک (لاپاراسکوپ) انجام می شود. در روش جراحی لاپاراسکوپی میزان درد کمتر و دوران بهبودی سریع ‌تر است.

 

مزایای اسلیو معده

جراحی اسلیو معده با نام اسلیو گاسترکتومی یا اسلیو معده لاپاراسکوپی نیز شناخته می شود. اسلیو یک جراحی کاهش وزن است که شامل برداشتن بخش بزرگی از معده برای ایجاد معده ای کوچکتر و موزی شکل است.

 

مزایای جراحی چاقی 3

 

این روش برای افراد چاق مزایای زیادی دارد، از جمله:

 

  1. جراحی اسلیو معده می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود. به طوری که بیماران اغلب 80-60٪ یا بیشتر از وزن اضافی خود را در سال اول پس از جراحی از دست می دهند. این امر می تواند منجر به طیف وسیعی از مزایای سلامتی از جمله بهبود قند خون، کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی شود.
  2. یکی دیگر از مزایای عمل اسلیو این است که نسبت به سایر جراحی های چاقی مانند بای پس معده، یک روش کم تهاجمی تر است. این روش شامل تغییر مسیر روده نمی شود، که می تواند منجر به زمان بهبودی سریع تر و کاهش خطر عوارض شود.
  3. افراد غذا خور که عاشق غذا هستند از انجام عمل اسلیو بسیار سود می برند.
  4. افرادی که عمل اسلیو انجام می دهند معمولاً در سال اول بعد از عمل مقدار قابل توجهی وزن کم می کنند و کاهش وزن آنها سریع تر است.

به عنوان مثال در ویدئو زیر یکی از بیمارانی را مشاهده می کنید که توسط دکتر محمد یرانی عمل اسلیو انجام داده اند. وزن اولیه این بیمار 103 کیلو بوده است. ایشان با گذشت تنها 6 روز از عمل، کاهش وزن 14 کیلویی را تجربه کرده اند.

 

مزایای مینی بای پس معده

جراحی مینی بای پس که با نام بای پس معده تک آناستوموز نیز شناخته می شود، یک نوع جراحی چاقی است و برای کسانی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند، چندین مزیت دارد.

 

مزایای جراحی چاقی 4

 

  1. یکی از مزایای اصلی جراحی مینی بای پس این است که نسبت به جراحی بای پس کلاسیک معده ، روشی کم تهاجمی تر است. این روش معمولاً شامل برش‌ های کمتر، زمان عمل کوتاه‌ تر و زمان بهبودی سریع ‌تر نسبت به بای پس کلاسیک است. در نتیجه شما می توانید زودتر به فعالیت های عادی خود برگردید.
  2. یکی دیگر از مزایای جراحی مینی بای پس این است که می تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود، به طوری که بیماران اغلب تا 80 درصد از وزن اضافی خود را در سال اول پس از جراحی از دست می دهند.
  3. علاوه بر این، جراحی مینی بای پس می تواند به کاهش احساس گرسنگی و افزایش احساس سیری کمک کند، که می تواند منجر به کاهش وزن پایدار در دراز مدت شود.
  4. عمل مینی بای پس برای درمان دیابت نوع دو و فشار خون بالا از عمل اسلیو معده موثر تر است.
  5. افراد ریزه خوار یا شیرینی خوار که به شیرینی جات وابستگی دارند از انجام جراحی مینی بای پس بسیار سود می برند.

افرادی که جراحی مینی بای پس انجام می دهند باید خود را به مصرف مادام العمر یا طولانی مدت مکمل های ویتامینی و مواد معدنی در طول شبانه روز متعهد کنند.

تصاویر زیر افرادی هستند که دکتر محمد یرانی برای آنها عمل مینی بای پس انجام داده اند. برای مشاهده تصاویر بیشتر می توانید به گالری تصاویر یا پیج اینستاگرام دکتر مراجعه کنید.

 

مینی بای پس معده 10مینی بای پس معده 12

 

مهم است به یاد داشته باشید که جراحی چاقی یک اکسیر و جادو برای لاغری و کاهش وزن نیست. بلکه ابزاری است که در کنار رژیم غذایی و ورزش، به شما برای دستیابی به یک زندگی سالم تر کمک می کند. ولی جایگزین ورزش و تغذیه سالم نیست.

 

دیکشنری

Body mass index (BMI) : شاخص توده بدنی

Sleep apnea : آپنه انسدادی خواب یا وقفه تنفسی

Laparoscopy : روش جراحی لاپاراسکوپی که یک روش کم تهاجمی است.

 

منابع

 

Benefits of Weight Loss Surgery

 

https://www.dukehealth.org/treatments/weight-loss-surgery/weight-loss-benefits-and-complications

 

https://www.niddk.nih.gov/health-information/weight-management/bariatric-surgery/benefits

 

https://nyulangone.org/locations/weight-management-program/surgical-weight-loss/risks-benefits-of-weight-loss-surgery

 

https://www.templehealth.org/services/bariatric-surgery/about-surgery/benefits-of-surgery

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مقالات